كاركرد احزاب سياسي در كشور ضعيف است/ جريان‌هاي سياسي توسعه‌گرا باشند

به گزارش عصر همدان، ن ابوالقاسم الماسی  ضمن تبریک روز خبرنگار، با بیان اینکه دنیای ارتباطات و رسانه بسیار وسیع، اثرگذار و پرنفوذ است، اظهار کرد: هیچ لحظه نمی‌توانیم فارغ از فضای رسانه‌ای و خبری باشیم.

وی با تأکید بر اینکه هر روز، روز خبرنگار است، گفت: کار خبر، سخت، پر‌آسیب و پراسترس است و عشق و علاقه خاص برای فعالیت در این حرفه می‌خواهد؛ عموماً خبرنگاران انسان‌های با انگیزه و متعهد به کار هستند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری همدان بیان کرد: در کشور و استان شرایط مطلوب و قابل قبولی در حوزه خبر، اطلاع‌رسانی و تأثیرگذاری داریم.

وی به تأثیرگذاری فرهنگی رسانه اشاره کرد و افزود: تأثیرگذاری رسانه در فرهنگ‌سازی است، رسانه اگر پرقدرت و با رعایت ضوابط در حوزه فرهنگی، جامعه‌شناسی و… باشد، می‌تواند منشأ بسیاری از مسائل باشد.

الماسی با بیان اینکه یک روز نمادین به نام روز خبرنگار نامگذاری شده در حالی که هر روز روز خبرنگاران است، تصریح کرد: حوزه رسانه و خبر، حوزه مستمر، دائمی و لاینقطع شبانه‌روزی است که وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه حوزه خبر در کشور هنوز شأن و جایگاه واقعی را پیدا نکرده است، ادامه داد: هیچ جامعه‌ای بدون خبر به روز و رو به توسعه نیست.

مدیرکل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری همدان در خصوص جایگاه سیاسی استان خاطرنشان کرد: مردم بعد از انقلاب سیاسی شدند، یکی از آثار انقلاب و نهضت امام(ره) این بود که مردم را نسبت به مسائل پیرامونی هوشیار و آگاه کرد.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های تکنولوژی، فناوری و اطلاع‌رسانی نیز به دلیل اینکه زمینه آن در جامعه فراهم شده بود سبب شد سطح سیاسی، تحلیل و نگاه‌ها سیاسی بالا بیاید، یادآور شد: موارد مذکور در انسان‌های مختلف متفاوت است.

 

در مجموع فضای کشور یک فضای سیاسی است؛ همدان نیز به مراتب سیاسی‌تر است

الماسی با تأکید بر اینکه در مجموع فضای کشور یک فضای سیاسی است، اظهار کرد: استان همدان نیز به مراتب در بسیاری موارد سیاسی‌تر است و فعالیت‌های افراد، شخصیت‌ها، گروه‌ها و تشکیلات مختلف در قالب‌هایی همچون سمن، حزب و… نشان می‌دهد افراد به شکلی در حوزه سیاسی فعال هستند.

وی با بیان اینکه جریاناتی که در مقاطع مختلف اتفاق می‌افتد، موضع‌گیری و رفتارهای سیاسی آنها نشان از سیاسی بودن استان دارد، گفت: در این موارد رفتارهای سیاسی و تضارب افراد را می‌بینیم.

مدیرکل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری همدان بیان کرد: ورود افراد و تشکل‌ها در عرصه سیاسی نشان می‌دهد استان سیاسی است؛ در استان از کوچک‌ترین موضوع تا مسائل بزرگتر، موضع‌گیری و حساسیت وجود دارد که البته برکاتی نیز داشته است.

وی با بیان اینکه اگر جامعه سیاسی بوده و در فضای فکری قدرت تمیز بالا باشد در رفتارهای سیاسی اجتماعی می‌توانند عاقلانه‌تر برخورد کرده و تصمیم بگیرند، افزود: این مهم در پشتیبانی از نظام و انقلاب نیز تأثیرگذار است و به این دلیل نیز کمترین آسیب را انقلاب در همدان داشته است.

الماسی با اشاره به خلأ پرداختن به مباحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از سوی احزاب، تصریح کرد: این خلأ سوابق تاریخی دارد و به روند شکل‌گیری تا تکامل احزاب برمی‌گردد، بخشی از این خلأ نیز به فرهنگ جامعه میزان پذیرش جامعه از کار حزبی و سیاسی مربوط است؛ بخشی از خلأ مذکور نیز به رفتار دولت‌ها با کار حزبی و سیاسی مربوط است که باعث شده احزاب به عنوان متولد کامل نباشند و نقصان‌هایی در کار وجود دارد.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی حزب برای این است که تلاش برای کسب قدرت داشته، ایده‌ها، دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را به حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر جامعه حاکم کند، ادامه داد: حزب تلاش می‌کند کرسی‌های مدیریتی را کسب کند که منویات خود را در جامعه پیاده کند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری همدان خاطرنشان کرد: با توجه به فلسفه وجودی حزب اما در کشور ما اینگونه نیست به عنوان مثال در مجلس، ریاست جمهوری و شوراها افرادی هستند که وابستگی حزبی ندارند و جامعه نیز به صورت حزبی به آنها نگاه نکرده است.

وی با بیان اینکه موارد مختلفی را باید کنار هم چید که بتوانیم بگوییم آیا احزاب ما احزاب کاملی هستند، یادآور شد: کارکردهای خاصی برای احزاب داریم؛ آنچه در جامعه جاری است نشان می‌دهد احزاب کارکردهای خاص خود را ندارند.

الماسی با تأکید بر اینکه نیروی انسانی عمده‌ترین سرمایه حزب است، اظهار کرد: در احزاب انسان‌های فرهیخته، توانمند و دارای قدرت تحلیل و تسلط به مسائل جامعه و حوزه‌های مختلف باشد و حزب نیز این افراد را پرورش دهد که کم است؛ نیروی انسانی در احزاب را مطلوب نمی‌بینید.

معتقدم احزاب رو به تکامل می‌روند؛ خانه احزاب یک انجمن صنفی است نه سیاسی

وی با بیان اینکه یک دولت با شعار توسعه سیاسی به احزاب میدان می‌دهد و احزاب رشد می‌کنند، گفت: یک دولت نیز احزاب را انکار می‌کند و احزاب تعطیل می‌شوند و مسائلی از این دست، این نگاه‌ها و تصمیم‌های دولت‌ها نیز بی‌تأثیر در بروز و ظهور احزاب نبوده است؛ جامعه هنوز اغنا نشده که کار حزبی می‌تواند تأثیرگذار و تأمین‌کننده باشد.

مدیرکل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری همدان بیان کرد: معتقدم احزاب رو به تکامل می‌روند، زمانی احزاب با هم مشکل داشتند اما اکنون این مورد فروکش کرده و بزرگان احزاب به این رسیده‌اند برای اینکه در صحنه حضور داشته باشند باید قواعد بازی را رعایت کنند.

وی با تأکید بر اینکه خانه احزاب یک انجمن صنفی است نه سیاسی، افزود: خانه احزاب در جهت ارتقا و پیشرفت احزاب با همفکری و هم‌افزایی ایجاد شده است؛ ضمن اینکه در دولت دوازدهم کارهای بسیاری برای احیای خانه احزاب شد.

الماسی با اشاره به عضویت ۲۱ نفر در شورای مرکزی خانه احزاب، تصریح کرد: در خانه احزاب استان‌ها نیز ۹ نفر عضو هستند؛ استان همدان دوازدهمین استانی است که خانه احزاب را راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه داد: با وجودی که دولت وظیفه‌ای در حوزه صنفی ندارد، اما وزارت کشور و دولت برای کمک به احزاب و فراهم کردن شرایطی برای تعامل، فضای مورد نیاز را تأمین و تجهیز کردند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری همدان در ادامه در خصوص بازنشستگی استاندار و انتخاب استاندار نیز خاطرنشان کرد: انتخاب استاندار به عهده وزارت کشور و دولت است؛ البته گروه‌های سیاسی می‌توانند افراد مورد نظر خود را معرفی کنند.

ایستادگی بر آرمان‌های نظام و انقلاب با مقاومت در مقابل دشمن شدنی است

وی در ادامه با بیان اینکه نظام دشمنانی دارد که می‌خواهند آن را متزلزل کنند، یادآور شد: اگر می‌خواهیم بر آرمان‌های نظام و انقلاب بایستیم باید تحمل دشمنی‌ها را نیز داشته باشیم.

الماسی ضمن تأکید بر لزوم حل مشکلات اقتصادی جامعه اظهار کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که افراد معترض به وضعیت اقتصادی و معیشتی موجود شاید شروع‌کننده یک تجمع باشند اما مدیریت‌کننده و ادامه‌دهنده آنها نیستند بلکه ممکن است دشمنان و معاندان نظام ادامه‌دهنده و مدیریت‌کننده آن باشند که البته مردم باید در این خصوص هوشیار هستند.

وی خواستار ورود احزاب به مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شد و گفت: در صورتی که احزاب به این موارد ورود کنند با توجه به اینکه تریبون در اختیار دارند می‌توانند موثر بوده و نظراتی نیز ارائه کنند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری همدان بیان کرد: کنشگران سیاسی و اجتماعی وابستگی فکری به سمتی دارند که در صورت رعایت خطوط قرمز نظام ایرادی ندارد اما آرمان مشترک بلندی نیز داریم که باید تلاش برای آن داشته باشیم. اگر قدمی در این راه برداریم می‌توانیم کارهای بزرگی کنیم.

وی افزود: اگر بسیاری از موارد را از خط جناحی و سیاسی بیرون بیاوریم مسائل رفع می‌شود و جامعه نیز جریان تأثیرگذار و کارآمد را انتخاب می‌کند.

الماسی با تأکید بر اینکه بخشی از مشکلات موجود به دلیل نگاه‌های ناقص است، تصریح کرد: اگر نگاهی فراتر از نگاه فردی داشته باشیم وضعیت بهتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی