مدیران واحدهای زهتابی همدان به دستگاه قضایی معرفی شدند

بهاره نوری صفا  اضهار کرد: ۱۹ واحد روده پاک کنی در شهرستان همدان وجود دارد که ۱۰ مورد از پیشتر تعطیل شده بودند و ۹ واحد فعال نیز به علت تخلف زیست محیطی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی یادآوری کرد: تمام زهتابی ها و دباغی های سایت زهتابان واقع در جاده ملایر به دلیل تخلیه پساب و پسماند در محیط به دادگاه معرفی شدند و با این وجود همچنان مشغول پایش این واحدها برای بررسی وضعیت رفع آلودگی هستیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست همدان گفت: بوی تعفن ناشی از تخلیه پساب و پسماند زهتابی ها بسیار آزار دهنده است و هنگام عبور از کیلومتر ۱۲ جاده همدان – ملایر این بوی نامطبوع به مشام رهگذران می رسد.

نوری صفا بیان کرد: این واحدها دارای شاکی خصوصی بودند و ساکنان چند روستای اطراف شامل ایوک و مرادبلاغی و دیگه کهریز به دلیل انتشار بوی نامطبوع از آنها شکایت کردند.

وی اضافه کرد: چند نوبت اخطاریه به واحدهای آلاینده داده شد و مهلتی برای رفع آلودگی پیش بینی شد اما با توجه به کم کاری متصدیان واحدها، به مرجع قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست همدان گفت: طبق ماده ۱۵ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست، کارخانه ها و کارگاه‌ها و نیروگاه‌هایی که آلودگی آنها بیش از حد مجاز استانداردهای محیط زیست باشد را ‌مشخص کرده و به صورت کتبی مراتب را با تعیین نوع و میزان آلودگی به صاحبان و یا مسئولان کارخانه ها و کارگاه‌ها و نیروگاه‌ها ابلاغ می کند.

نوری صفا ادامه داد: همچنین مهلت معینی توسط این سازمان با همکاری و مشارکت دستگاه های مسئول تعیین می شود تا این واحدها نسبت به رفع آلودگی یا تعطیل کار و فعالیت خود اقدام کنند.

وی گفت: واحدهای زهتابی مستقر در سایت جاده ملایرمکلف شدند نسبت به ایجاد سیستم های تصفیه فاضلاب اقدام کرده یا یک تصفیه خانه فاضلاب مرکزی ایجاد کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست همدان افزود: همچنین برای دفع پسماند این واحدها موظف هستند با مجموعه ای قرارداد منعقد کرده تا این پسماندها به مکان مناسب منتقل و دفن شود.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از نشر بوی نامطبوع در فضای بیرون از واحدهای زهتابی نیز باید فیلترهای بوگیر در این واحدها نصب شود.

در حال حاضر ۱۷ واحد در سایتی مستقر در جاده ملایر فعالیت دارند که شماری از آنها زهتابی و مابقی واحد دباغی و پیه آب کنی هستند همچنین ۲ واحد زهتابی در خارج از این مجموعه فعال بودند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی