چرا بايد لایحه «مالیات بر عایدی سرمایه» به دلایل سیاسی از دستور مجلس خارج‌ شود؟

محمدجواد رضایی با اشاره به به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جوان باید مطالبه کند و احساس کند این مطالبه سودمند و ثمربخش است؛ اظهار کرد: مطالبه به معنای پیگیری کردن، مطالعه کردن، درباره‌ مسئله اندیشیدن، آن را پخته کردن، راهکار اجرایی را برای آن جستجو کردن است.

وی افزود: از آن جا که نظر جبهه استکبار جهانی و در رأس آن شیطان بزرگ سال‌هاست برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای القای ناامیدی کرده‌اند، از نمایندگان مجلس می‌خواهیم با وضع قوانین صحیح بار دیگر سیلی محکمی بر گوش استکبار بزنند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان همدان ادامه داد: باید همچون گذشته تحریم‌های ظالمانه شیاطین زمانه را با اتکای به توانمندی‌های داخلی بی‌اثر و تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد.

وی افزود: با توجه به این مهم بسیج دانشجویی همدان از مدت‌ها پیش مطالعات گسترده‌ای را با همکاری شبکه‌ای از نخبگان کشور در حوزه مالی و اقتصادی انجام داده است بر اساس این مطالعات یکی از بخش‌هایی که به‌شدت در معرض تحریم‌ها قرار خواهد گرفت، بخش مسکن و املاک است و ضرورت دارد برای تاب‌آوری و مقاوم‌سازی این بخش از اقتصاد اقدامات عاجل و فوری صورت گیرد.

رضایی تصریح کرد: وجود ۶/۲ میلیون مسکن خالی در کشور بر اساس آمارهای سال ۹۵ و هم‌چنین تخصیص بیش از ۳۵ درصد از سبد هزینه خانوار به این مهم، نشان می‌دهد که مسکن یک مشکل اساسی و ریشه‌ای در کشور است.

وی بیان کرد: در حال حاضر وجود نقدینگی بالا در کشور و سرریز شدن بخشی از آن به حوزه مسکن و املاک باعث شده عملاً مسکن از کالای مصرفی خارج و به‌ کالای سرمایه‌ای با کم‌ترین درصد ریسک تبدیل شود.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی همدان افزود: احتمال افزایش نقدینگی به دلیل سررسید سپرده‌های بانکی در شهریورماه و به دنبال آن افزایش سوداگری در حوزه مسکن و املاک و افزایش قیمت این مهم و همچنین رشد قیمت کالاهای وابسته به مسکن وجود دارد.

وی یادآور شد: این تقاضای القایی و غیر مولد مزید علت می‌شود تا خانه‌دار شدن زوج‌های جوان و افرادی که واقعاً به مسکن نیاز دارند به رؤیایی تعبیر نشدنی تبدیل شود.

رضایی گفت: از آنجا که یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب حمایت از مستضعفین و کم کردن فاصله طبقاتی است چنین رویکردی در حوزه مسکن سبب افزایش شدید اختلاف طبقاتی شده و تحقق عدالت در این حوزه را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی با بیان این‌که بیش از ۵۰ کشور دنیا از جمله کانادا، انگلیس و… با وضع مالیات تنظیمی تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه (capital gain tax) توانسته‌اند رونق را به حوزه مسکن و مسیرهای مولد و مفید اقتصادی بازگردانده و زمینه دسترسی عموم مردم به این مهم را فراهم سازند، گفت: این نوع از مالیات تحت دسته‌بندی مالیات‌های تنظیمی قرار می‌گیرد و اساساً مالیاتی برای نگرفتن است، پس جای نگرانی برای عموم مردم وجود ندارد هدف اصلی آن این است که تقاضاهای کاذب و سوداگرایانه از حوزه غیر مولد خارج شود و به حوزه مولد و تولید سوق یابد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی همدان ادامه داد: براساس مالیات C.G.T اولین خانه فرد که محل زندگی او است از مالیات معاف است، از طرفی شرکت‌های سازنده مسکن که اقدام به ساخت مسکن و عرضه آن در مدت‌زمان مشخص می‌کنند نیز از پرداخت مالیات معاف هستند که این‌ها خود زمینه‌ساز افزایش ساخت‌وساز باکیفیت و رونق حقیقی بازار مسکن می‌شود.

وی افزود: این مالیات آن جایی عمل می‌کند که فردی بیش از نیاز خود اقدام به خرید مسکن می‌کند مثلا ۲ یا ۲۰ خانه می‌خرد در این صورت اگر تا مدت معینی مثلاً پنج سال اقدام به فروش آن کند باید در مثل ۵۰ درصد، در بعضی کشورها ۸۰ درصد مابه‌التفاوت قیمتی را به‌عنوان مالیات C.G.T به دولت پرداخت کند.

رضایی با بیان این‌که این موضوع خود سبب می‌شود تقاضای القایی و سرمایه‌ای از بازار خارج‌شده و زمینه دسترسی مسکن برای افراد نیازمند مسکن فراهم شود، ادامه داد: با این تدبیر از سفته‌بازی و افزایش قیمت‌های ناگهانی ملک نیز جلوگیری می‌شود.

وی گفت: این نوع مالیت علاوه بر این با پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار، سبب می‌شود افراد بتوانند با برنامه‌ریزی و پس‌انداز اقدام به خرید مسکن و املاک کنند و رونق را به این بخش و تولید بازگردانند و اشتغال‌زایی نیز افزایش پیدا می‌کند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان همدان ادامه داد: از طرفی با کاهش احتکار مسکن عرضه نیز افزایش می‌یابد و قیمت‌ها نیز شکسته شده، بدین‌صورت بازار مسکن در برابر تحریم‌های مالی آمریکا و التهابات بازار مقاوم می‌شود.

وی گفت: نمایندگان مجلس باید در همه مراحل حامی حق مردم بوده و مانع از تضییع آن شوند اما تاکنون دو بار لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به صحن مجلس آمده و هر بار به دلایل سیاسی از دستور خارج‌ شده است.

رضایی افزود: جنبش دانشجویی به‌ عنوان موذن جامعه انتظار دارد نمایندگان مجلس به‌ طور شفاف در رسانه‌های عمومی از این لایحه حمایت کنند و در طرح و تصویب آن مشارکت داشته باشند، چراکه عدم تصویب چنین قوانینی سبب می‌شود تا مجلس به حمایت از سوداگران و ذی‌نفع بودن متهم شود.

وی در پایان گفت: وظیفه ما به عنوان دانشجو مطالبه‌گری تخصصی مبتنی بر علم است امیدواریم مسئولین نیز با اقدام عاجل شرمنده خون پاک شهدا نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی