«استقلال» و «امنیت» مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب است

به گزارش عصر همدان، روزهای ایام‌الله بهمن در پیش است همان روزهای پرالتهاب و پر از خاطره برای ملت ایران خصوصا نسل‌ها و دهه‌ها قبل منتهی به سال ۵۷، همان بهمنی که سرآغاز استقلال، آزادی و اسلامیت نظامی ایران همیشه سرافراز شد.

روزهای بهمن ۵۷  که از در و دیوار شهرهای ایران شعارهایی علیه شاه و رژیم طاغوت می‌بارید و نهضت امام خمینی(ره) روزهای اوج خودش را طی می‌کرد، انقلابی در پیش بود و نهال این انقلاب را امام در سال ۴۲ در خانه خانه هر ایران و ایرانی آزاده‌ای کاشت و می‌دانست و ایمان داشت که روزی این نهال سبز خواهد شد و قد خواهد کشید  تا بهمن ۵۷ شد همان چیزی  که امام پیش‌بینی کرده بود. نهال‌ها در سال ۵۷ قد کشیده  و درختان تنومندی شده بودند که دیگر جایی برای رشد  نهال‌ها و درختان از ریشه پوسیده شده پهلوی  و طاغوت نگذاشتند و تنها نگاهشان به سمت آسمان بود و خورشید پر نور.

همه و همه، زن و مرد، پیر و جوان دیگر تاب تحمل جنایت‌های رژیم دست پروده انگلیس و امریکا با فکرهای پوچ صهیونستی  را نداشتند و قیام‌ها و تظاهرات گسترده مردم یکی پس از دیگری شهر به شهر، شهرستان به شهرستان تکرار می‌شد تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و مردمی ایران به خمینی کبیر فراهم شد و در میان این تظاهرات و قیام‌ها نمی‌توان از نقش دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته و آگاه بخش جامعه در آن سال‌ها غافل ماند.

دانشجویان انقلابی در سال ۵۷ نقش تسهیل‌کننده و راهنما را در بین اقشار مختلف مردم بر عهده داشتند، انقلابیون جوان دیروز و مردان و زنان دنیا دیده امروز که  اگر  این روزها به هرجای این مرز و بوم سری بزنیم  مسیر خود را تغییر نداده و پای در رکاب آرمان‌های خودشان ایستاده‌اند.

یکی از آن دانشجویان انقلابی خط امام که این روزها پزشکی موفق است، سید محسن موسوی است که به اذعان همکاران و بیمارانش او پزشکی منصف و موفق در حوزه گوش، حلق و بینی و به ویژه جراح سر و گردن است.

سید محسن موسوی سال ۵۴ به عنوان دانشجوی رشته دکترا در دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل می‌شود اما از همان دوران جوانی نمی‌توانست از مردم سرزمینش و ظلم‌هایی که در حق آنها می‌شود بی تفاوت باشد و برای مردم و کشورش دغدغه داشت و از همان سال‌های قبل از انقلاب به همراه دوستان خود در توزیع اعلامیه‌ها و نوارهای امام و روشنگری مردم نقش مهم و پررنگی داشت.

به سراغ این پزشک انقلابی رفتم و با او به گفت‌وگو نشستم:

 

 

 

 از حال و هوای دانشجویان آن روزها برایمان بگویید:

موسوی: آن روزها روزهای خفقان بود به گونه‌ای که بانوان دانشجو حتی در مقطع دکترا تنها به جرم داشتن رساله امام توسط ساواک دستگیر می‌شدند و یا  اجازه ورود به یک دانشجو با حجاب و مقید به دانشگاه داده نمی‌شد و بعدها توسط مأموران رژیم دستگیر و زندانی می‌شدندو به محجبه‌ها اهانت‌های بسیار می‌کردند.

اما دانشجویان در آن دوران سرزنده، پویا و پیگیر مطالبات مردم بودند و دانشجو باید همین گونه باشد و باید با پیگیری‌های خود در دل جامعه نفوذ معنوی داشته باشد و مشکلات مردم را با کلام نافذ خود برای دیگران بیان کند.

 

 وضع مردم در آن دوران و تسلط غربی‌ها بر کشور چگونه بود؟

موسوی: امریکایی‌ها بر کشور مسلط بودند و برای حضور در ایران علاوه بر اینکه حقوق و دستمزدشان را از دولت طاغوتی آن زمان دریافت می‌کردند بلکه طلبکارانه به دنبال گرفتن حق توحش نیز بودند! به گونه‌ای که امریکای جنایتکار و قاتل بیرحم زنان و کودکان در سراسر جهان به ایرانی‌ها لقب وحشی را داده بود و شاه خائن را مجبور کرده بودند تا به مردم کشورش وحشی بگوید و از پول همین مردم، حق توحش به نیروهای امریکایی پرداخت کند.

قبل از انقلاب میزان افراد با سواد در سطح کشور بسیار پایین بود و اما به برکت جمهوری اسلامی و نهضت سوادآموزی که به تدبیر امام راه‌اندازی شد، نزدیک به صد در صد مردم کشور ما این روزها باسواد شده‌اند و یا باسوادمی‌شوند.

در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب مردم از نظر بهداشتی و درمانی در اوضاع و احوال نامناسبی به سر می‌بردند و مردم به ویژه روستاییان از وجود پزشکان ایرانی محروم بودند، نه تنها در روستاها، خبری از خانه بهداشت و درمانگاه‌ها نبود بلکه در شهرها هم اوضاع و احوال به همین منوال می‌گذشت و پزشکانی از بنگلادش و هند که حتی آشنایی با زبان فارسی نداشتند اقدامات درمانی را انجام می‌دادند و پزشکان زن هم که بسیار بسیار اندک بود و چه بسیار بانوانی که به دلیل نبود پزشک زن و اصلا به دلیل نبود پزشک جان خود را از دست می دادند.

 

 به نظر شما مهم‌ترین دستاورد انقلاب بعد از ۴۰ سال چیست؟

موسوی:  دستاوردهای انقلاب بسیار است که یکی از مهم‌ترین دستاورد انقلاب « استقلال ایران» در تمامی عرصه‌ها به ویژه در عرصه‌های علمی و فناوری‌های روز دنیا است از پیشرفت‌های عرصه پزشکی و رونق گرفتن تجهیزات پزشکی گرفته تا نانوفناوری و انرژی مسالمت‌آمیز هسته‌ای.

یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب «امنیت» است. امنیتی که به واسطه رشادت‌های رزمندگان و خون شهدا چه در ابتدای انقلاب و چه در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن به واسطه مدافعان حرم ایجاد شده است.

در زمان جنگ به دلیل نبود نیرو با وجودی که سال چهارم پزشکی بودم ریاست بیمارستان پاوه را بر عهده داشتم و از نزدیک شهید همت و دیگر رزمندگان را دیده‌ام و خاطرم است که چه سختی‌هایی در درمان رزمندگانی که در زیر توپ و خمپاره به دلیل جنگی نابرابر  مجروح شده‌ بودند متحمل شدیم و چه فرزندانی از ایران به شهادت رسیدند و با رشادت‌ها و ایثارشان نگذاشتند وجبی از این خاک نصیب دشمن شود، دشمنی که با همکاری امریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و بسیاری دیگر از مستکبران جهان حتی به زنان و کودکان رحم نکرد و دست به بمباران شیمیایی و میکروبی زد، اما بعد از هشت سال ما پیروز بودیم.

و امروز صهیونیسم و آمریکا  دور تا دور کشورمان را با پرورش ترویست‌ها به ویژه تکفیری ها ناامن کرده‌اند، با این وجود در درون کشور هیچ‌گونه ناامنی وجود ندارد و این همه به واسطه مدافعان حرمی است که بیرون از مرزها از ملت ما دفاع می‌کنند تا جنگ به داخل کشور کشیده نشود و مردم نیز قدر این مدافعان حرم را می‌دانند که در غربت برای آسایش ما رشادت‌ها کرده و به شهادت می‌رسند و ما هم در سایه همین آرامش در آسایش به مداوای بیماران می‌پردازیم.

 

 خاطره انگیزترین جمله‌ای که از انقلاب و امام در ذهن شما بعد از این سال‌ها مانده چیست؟

موسوی: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام به مردم هویت بخشید و جمله زیبای امام خمینی(ره) که به نظر من خاطره‌انگیزترین، پرمغزترین، با محتواترین و اصیل‌ترین جمله انقلاب است همین جمله رهبر کبیر انقلاب «ما می‌توانیم» بود. همین جمله کوتاه اما پرمعنا سرآغازی شد برای پابرجا ماندن انقلاب و تثبیت آن تا به امروز آن هم با وجود جنگ و تحریم‌های بسیار.

در همین حوزه پزشکی که من فعالیت می‌کنم امروز انواع عمل‌های قلب و مغز در کشور انجام شده آن هم با تجهیزاتی که با وجود تحریم‌ها به دستان همین جوانان ایران زمین ساخته شده است و ایران اکنون در این زمینه در منطقه اول بوده و در دنیا حرف برای گفتن دارد.

در زمینه گوش و حلق و بینی ما توانستیم در همین همدان کاشت حلزون گوش را انجام دهیم و این به برکت انقلابی است که به ایرانیان عزت و امنیت بخشید.

 

سخن پایانی:

موسوی: باید انقلاب و دستاوردهای آن در طول این ۴۰ سال برای نسل‌های سوم و چهارم بازگو شود.

زمان گفت‌وگو با پایان می‌رسد ولی سوالات بی‌پاسخ بسیار مانده که در یک مصاحبه نمی‌گنجد و نیاز به گپ و گفتی بیشتر دارد زیرا شنیدن حال و هوای انقلاب و پیشرفت‌های آن از زبان کسانی که خود درگیر انقلاب بودند و این تغییرات را در طول ۴۰ سال دیده‌اند طعم و مزه خاصی دارد و به تو احساس غرور بیشتری می‌دهد و به قول سید حسین موسوی ایرانی با می‌توانیم به همه چیز و همه جا می‌رسد ان‌شاءالله…

 

————————-

فاطمه زنگنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی