۴۶ روستای استان همدان در انتظار اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب/ ۷۹۵ روستا تحت پوشش شرکت آبفار

به گزارش عصر همدان سید مصطفی هاشمی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای شرکت آبفار در چهار دهه گذشته گفت: در حال حاضر استان همدان قریب به یک میلیون و ۷۳۸  هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۶۲۰ هزار نفر در روستاهای استان ساکن هستند که این عدد معادل ۳۶ درصد جمعیت استان است.

وی با بیان اینکه ساکنین روستاهای استان ۱۰ درصد بیش از میانگین کشوری است، گفت: چنانچه شهر همدان از آمار جمعیتی حذف شود در پنج شهرستان استان جمعیت روستانشین غالب بر شهرنشین است، به عنوان مثال در شهرستان کبودراهنگ ۸۰ درصد جمعیت، در رزن ۷۷/۵ درصد جمعیت و در شهرستان بهار بیش از ۵۵ درصد جمعیت روستانشین هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان افزود: منهای شهرستان همدان و ملایر که جمعیت شهری غالب بر جمعیت روستایی است در عمده شهرستان‌های استان جمعیت روستایی بر جمعیت شهری غلبه داشته که البته این خود وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در سطح استان همدان یک هزار و ۶۲ روستا وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۷۹۵ روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی بوده که تمامی عملیات‌های تأمین، تعمیر، نگهداری و گندزدایی آب آشامیدنی روستاها بر عهده ما است.

هاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۶ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شرکت آبفار است، عنوان کرد: تعدادی از روستاها تحت مدیریت شورای اسلامی روستا و یا دهیاران روستاها بوده که درخواست داریم اینگونه روستاها نیز تحت پوشش خدمات ما قرار گیرند تا دغدغه اصلی که بحث بهداشت آب آشامیدنی است رفع شود؛ در حال حاضر شرکت آبفار ۱۵۳ هزار مشترک فعال در سطح استان دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با اشاره به تاسیسات موجود در روستاهای تحت پوشش گفت: آب شرب در یک هزار و ۶۲ روستای دارای سکنه استان از طریق ۸۸۰ حلقه چاه، قریب به ۲۲۹ دهنه چشمه و ۶۲ دهنه قنات با ظرفیت ۳ هزار و ۸۰۰ لیتر تأمین می‌شود.

وی افزود: همچنین در سطح روستاهای استان همدان قریب به ۲ هزار و ۱۵۰ کیلومتر خطوط انتقال آب و ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب، ۹۶۶ باب مخزن ذخیره آب با حجم ذخیره ۱۲۱ هزار مترمکعب و قریب به ۴۶ ایستگاه بین راهی تأمین آب وجود دارد.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۷۶ درصد جمعیت روستایی استان همدان از آب شرب بهداشتی برخوردارند، اظهار کرد: البته این به این معنا نیست که ۲۴ درصد روستاییان از آب شرب بهداشتی محروم هستند بلکه این سطح بندی بر اساس تعریف وزارت نیرو انجام شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس تعریف وزارت نیرو، روستاهایی با بیش از ۸۰ درصد تأسیسات آبرسانی در سطح یک، روستاهایی با ۲۰ تا ۸۰ درصد تأسیسات آبرسانی در سطح دو و روستاهایی با کمتر از ۲۰ درصد تأسیسات آبرسانی در سطح سه تعریف شده‌اند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با اشاره به وضعیت بهداشت آب در روستاها گفت: توجه به اصول بهداشتی آب یکی از خطوط قرمز وزارت نیرو است به همین منظور ۹ باب آزمایشگاه در سطح ستاد و شهرستان‌های استان دایر شده که این آزمایشگاه‌ها به صورت ماهیانه به منظور سنجش آلودگی میکروبی و به صورت سالیانه به منظور سنجش آلودگی‌های  شیمیایی اقدام به نمونه‌برداری می‌کنند و در مجموع سالیانه چیزی در حدود هزار مورد نمونه‌برداری از آب‌های آشامیدنی روستاها انجام می شود.

وی بیان کرد: در بحث رعایت سطوح بهداشتی آب، دانشگاه علوم پزشکی در کنار شرکت آبفار به صورت روزانه میزان کلر باقیمانده در آب را سنجش می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه دستگاه‌های کلرزن به صورت اتوماتیک عملیات گندزدایی را انجام داده و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها در بحث گندزدایی نظیر دستگاه الکترولیز نمک طعام نیز بکار گرفته شده، خاطرنشان کرد: یک تفاهمنامه  با دانشکده علوم پزشکی منعقد شده است که براساس تفاهمنامه برنامه جامع پایش سلامت آب استان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بر همین مبنا در یک دوره یکساله در دو مرحله تر و خشک نمونه‌برداری‌ها انجام می‌شود و با این اقدامات نقشه ای از میزان سلامت آب استان تهیه خواهد شد.

هاشمی به مجتمع‌های آبرسانی اشاره و تصریح کرد: به منظور پایدار کردن خدمات در روستاها، ۶۳ مجمتع آبرسانی را در سطح استان مطالعه، طراحی و به بهره‌برداری رساندیم که این مجتمع‌ها ۳۵۵ هزار نفر، معادل ۵۷ درصد جمعت روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی در خصوص وضعیت شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب در روستاهای استان گفت: در حال حاضر در کل کشور کمتر از یک درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند که در سطح روستاهای استان همدان نیز تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب عملیاتی پرهزینه بوده که در این رابطه توفیقات چندانی نداشتیم اما از میانگین کشوری جلوتر هستیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر در دو روستای استان شبکه جمع‌آوری فاضلاب داریم، خاطرنشان کرد: در ۷ روستا در مرحله احداث و اجرای شبکه هستیم و در ۴۶ روستا نیز مطالعات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلابشان انجام شده و در انتظار اجرا هستند.

وی یادآور شد:در بحث راه‌اندازی شبکه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب از محل اعتبارات ملی و صندوق تسهیلات بانک توسعه اسلامی تأمین اعتبار می‌کنیم.

هاشمی گفت:‌ در بخش خدمات‌رسانی به مشترکان اقدامات شایسته‌ای انجام شده به گونه‌ای که در خصوص قرائت، صدور و وصول قبض جزء اولین استان‌ها در سطح کشور هستیم که بدون کاغذ قرائت  شده و پرداخت آب‌ها به صورت آنلاین نیز انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان بیان کرد: راه‌اندازی سامانه ۱۵۲۳ را از دیگر خدمات ارائه شده به مشترکان بوده که به صورت ۲۴ ساعته فعال است و فاصله بین وقوع تا رفع حادثه به شدت کاهش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی