لایه‌های بسیاری از تاریخ همدان مغفول مانده است/ کتاب ۳۰ مهر در دست چاپ

به گزارش نافع،‌ ابوالفتح مومن از پخش مستند «تاریخ معاصر همدان از انقلاب مشروطه تا پایان دفاع مقدس» در شبکه‌های ملی خبر داد و اظهار کرد: ۴۰ واقعه شاخص در تاریخ معاصر همدان در این مستند نمایش داده می‌شود.

وی بیان کرد: انقلاب مشروطه در همدان، شورش نان، جنگ جهانی اول و دوم، قحطی در همدان بین جنگ جهانی دوم، شورش قند و شکر، نهضت ملی در همدان، انجمن‌های ایالتی و ولایتی، رحلت آیت‌الله بروجردی و ۱۵ خرداد از جمله بخش‌های این مستند است.

کارشناس مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور(همدان) اضافه کرد: قرآن پهلوی، شهادت شهید مصطفی حسینی، رحلت آیت‌الله آخوند، ترور منوچهر کازرونی، کمیته ضد خرابکاری همدانی، ترور قدرت‌الله خدایاری، ورود شهید مدنی به همدان در دی ماه، نقش شهید مدنی در همدان، ۳۰ مهر و حرکت تانک‌ها تا ستاد انقلاب از دیگر بخش‌های آن به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه هنوز لایه‌های بسیاری از تاریخ همدان مغفول مانده است، بیان کرد: تاکنون به زوایایی از تاریخ همدان پرداختیم اما همه اینها گلچینی از تاریخ است و چه بسا خیلی از تاریخ هنوز مانده و روایت نشده است.

مومن با بیان اینکه پرداختن به گروه‌های مبارزان، گروه مختاریون و جشن‌های ۲۵۰۰ ساله که ۱۲۲ نفر در همدان بازداشت شدند، در تاریخ بسیار اهمیت دارد، افزود: پرداختن به این موارد و لایه‌های پنهان نیازمند فعالیت پژوهشی بسیار است.

کارشناس مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور(همدان) با بیان اینکه تاکنون ۳ تا ۴ قسمت از این مستند پخش شده است، افزود: هنوز در تاریخ معاصر به خیلی از مسائل پرداخته نشده و لایه‌های پنهانی هنوز مانده است.

وی پرداختن به نقش فرودستان و لایه‌های پایین جامعه را مهم دانست و گفت: زورخانه‌ها، بناهای تاریخی و کاروانسراها نیز از جمله مواردی است که مغفول مانده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نهضت ملی در همدان و در دوران دکتر مصدق و آیت‌لله کاشانی جایگاه و تأثیرگذاری خاصی داشت که به این موارد نیز کمتر پرداخته شده است.

وی یادآور شد: امیدواریم ساخت ۴۰ قسمتی مستند تاریخ معاصر همدان فرصتی باشد تا بتوانیم در قالب پژوهش‌های مکتوب و رسانه‌ای به لایه‌های دیگر تاریخ نیز بپردازیم.

وی ثبت ملی روز تاریخی ۳۰ مهر را با استانداری و اتحادیه انجمن اسلامی دانست و گفت: کتاب ۳۰ مهر نیز با ۳۰۰ صفحه شامل محتوا و عکس و ضمائم در دست چاپ است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی