اندر سرنوشت جداره‌سازی بافت تاریخی میدان امام(ره)

به گزارش عصر همدان، مرمت جداره‌های بافت تاریخی میدان امام خمینی(ره) و سایت‌موزه آن، یکی از طرح‌های حیاتی و ضروری برای شهر همدان به حساب می‌آید که همگان انتظار داشتند قبل از برگزاری رویدادهای مهم ۲۰۱۸ به سرانجام برسد که متأسفانه به دلایل مختلف به ویژه حوزه اعتباری هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

به عبارت دیگر دو متولی عمده این طرح یعنی شهرداری همدان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان باید بتوانند از عهده اجرا و تأمین اعتبار مورد نیاز این کار بزرگ برآیند. به ویژه اینکه بخش اعظمی از این پروژه به جداره‌سازی برای دیوار بانک ملی بازمی‌گردد تا با بافت تاریخی میدان یکسان شود، به همین دلیل نیاز به یک هماهنگی و تعامل گسترده در سطح استان نیاز است تا این کار بزرگ به سرانجام برسد. به ویژه در شرایط فعلی که وضعیت اعتباری مناسبی نیز در این حوزه وجود ندارد.

ساماندهی میدان امام خمینی(ره) اعتبار کلانی نیاز دارد

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان افزود: تاکنون به صورت مشترک با شهرداری همدان در میدان امام خمینی(ره) اقدامی در راستای ساماندهی جداره‌ها انجام‌ نشده است.

احمد ترابی با اشاره به اینکه اقداماتی که در میدان امام خمینی(ره) تاکنون انجام‌شده از محل اعتبارات سازمان میراث فرهنگی بوده است، تصریح کرد: هر طرحی برای اجرا باید ابتدا در شورای فنی اداره کل به تصویب و سپس به سازمان میراث فرهنگی در تهران برای تصویب نهایی ارسال می‎شود.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی جداره میدان امام خمینی(ره) به شهرداری همدان ارسال‌ شده است، ادامه داد: پس از بررسی طرح در شهرداری به اداره کل بازمی‌گردد تا برای تأیید نهایی به تهران ارسال شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر اینکه امیدواریم تعامل با شهرداری هرچه زودتر محقق شود، خاطرنشان کرد: مرمت بدنه، ساخت سایت‌موزه، ساماندهی جداره‌های میدان تاریخی حضرت امام در انتظار ایجاد تعامل و همکاری بین میراث و شهرداری است.

وی با بیان اینکه اعتبارات میراث فرهنگی به تنهایی پاسخگوی این طرح نیست، گفت: هرچه این تعامل سریع‌تر انجام بگیرد به نفع شهر و صنعت گردشگری استان همدان خواهد بود.

ترابی با اشاره به اینکه چگونگی تقسیم‌کار به تعامل و نوع همکاری بین دو نهاد بستگی دارد، اظهار کرد: به‌ عنوان‌ مثال در حوزه سایت‌موزه میدان، کف سازی توسط شهرداری، کاوش‌ها توسط میراث فرهنگی صورت گرفت و در ادامه طرح سایت‌موزه در سازمان تصویب و به شهرداری همدان برای اجرا سپرده شد.

وی در تشریح اقدامات انجام‌شده در راستای ساماندهی میدان امام، تصریح کرد: تعویض شیروانی‌های میدان امام(ره) حدفاصل خیابان شریعتی و باباطاهر، خیابان شهدا و تختی، مرمت بدنه ابتدای خیابان تختی و تعویض شیروانی، تعویض و رنگ‌آمیزی درهای چوبی توسط اداره کل میراث فرهنگی انجام‌ شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: مرمت جداره‌های حد فاصل خیابان شریعتی و باباطاهر، شریعتی و بوعلی، تختی و شهدا توسط اداره کل صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه این اقدامات از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون انجام‌ شده است، خاطرنشان کرد: اکثر شیروانی‌های میدان امام خمینی(ره) تعویض شده است و تعداد کمی از آن‌ها باقی‌مانده است.

ترابی با تأکید بر اینکه جداره سازی بانک ملی نیاز به هزینه بالایی دارد، گفت: نورپردازی، ساماندهی جداره‌ها، یکنواختی تابلوها، جمع‌آوری سیم‌کشی‌های میدان امام خمینی(ره) باید انجام شود که اعتبار قابل‌ توجهی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه هر یک از موارد ساماندهی باید آنالیز شود، اظهار کرد: برای اجرای این طرح به همکاری بین میراث فرهنگی، شهرداری و بانک ملی نیاز است.

جداره‌سازی میدان در دستور کار شهرداری

عباس صوفی، شهردار همدان با بیان اینکه جداره‌سازی بافت تاریخی میدان امام خمینی(ره) در دستور کار شهرداری است، اظهار کرد: این اقدام باید به طور مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان صورت گیرد.

بانک ملی پیشنهاددهنده اولیه برای جداره‌سازی بود

مدیر امور شعب بانک ملی استان همدان تصریح کرد: برای جداره‌سازی دیوار بانک ملی مدیریت امور شعب این بانک در استان پیشگام بود و پیگیری‌های لازم را آغاز کرد.

محمد طوماسی با اشاره به اینکه امروز با تمام توان برای اجرای پروژه بانک ملی آماده است، ادامه داد: در حال حاضر باید متولی این کار انجام شود و پس از ایجاد تعامل و همکاری کار آغاز شود.

وی افزود: طرح‌های مختلفی در این حوزه پیشنهاد و در نهایت یکی از این طرح‌ها مورد قبول واقع شد.

مدیر امور شعب بانک ملی استان همدان با بیان اینکه همه ما پیگیر اجرای این طرح هستیم، تصریح کرد: مقدمه کار باید توسط متولیان امر برای جداره‌سازی انجام شود تا بانک نیز بتواند در این حوزه همکاری خود را انجام دهد.

==============

گزارش از سولماز عنایتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی