انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث کشاورزی جهان ثبت شد

 به گزارش عصر همدان،  باب‌الله فتحی روز گذشته در جمع خبرنگاران ضمن تبریک ثبت جهانی انگور ملایر به مردم شهرستان به ویژه قشر زحمتکش کشاورزان اظهار کرد: انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی دهم آذرماه سال جاری در بین جیاس‌های جهان به ثبت رسید.

وی این موفقیت بزرگ را حاصل تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده مسوولان و دست‌اندرکاران در وزارت جهاد کشاورزی، مسوولان استانی، نمایندگان ملایر، جهاد کشاورزی استان و شهرستان، مسوولان شهرستان ملایر و حاصل زحمت‌ کشاورزان و باغداران ملایری دانست و افزود: بی‌شک این دستاورد مهم آثار مثبت و ارزنده‌ای را در آینده برای شهرستان ملایر به همراه خواهد داشت.

فرماندار ملایر ادامه داد: طی دو سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته و تلاش‌های انجام شده در راستای ثبت جهانی انگور ملایر جلسات و برنامه‌های مختلفی انجام شد که از نیمه دوم شهریورماه امسال امور اجرایی ثبت جهانی انگور ملایر با جدیت پیش رفت.

وی گفت: در این زمینه ستادی برای پیگیری این امر از پنج کمیته تشکیل شد که با بازدیدهای نمایندگان فائو و اقدامات صورت گرفته و مستندسازی جهاد کشاورزی کار ادامه پیدا کرد تا امروز شاهد ثبت انگور ملایر در جهان باشیم.

فتحی این اتفاق بزرگ را لایق مردم ملایر دانست و تصریح کرد: عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا بتوانیم شاهد این اقدام بزرگ بوده و به نتیجه برسیم چراکه در حال حاضر انگور ملایر همه شاخص‌های لازم را برای ثبت جهانی انگور ملایر داشت.

وی با اشاره به اینکه میانگین تولید انگور ملایر در هر هکتار بیش از ۲۲ تن و در سطح جان ۱۵ تن است گفت: با اقدامات و برنامه‌های نوین در برخی باغات شهرستان شاهد برداشت باغداران حتی تا بیش از یکصد تن هم بوده‌ایم.

فرماندار ملایر ثبت جهانی انگور ملایر را در ابتدای راه دانست و افزود: با این اتفاق بزرگ ما باید فرصت‌های تولید، اشتغال، گردشگری و رونق اقتصادی شهرستان را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه برای حفظ  این میراث ارزشمند و به نتیجه رسیدن این کار نیازمند همراهی و کمک همه مردم، کشاورزان و باغداران، مسوولان وزارتخانه و مسوولان شهرستان هستیم افزود: مردم ما باید دستاوردهای این توفیق بزرگ را ببینند.

فتحی با بیان اینکه مهمترین دستاورد بزرگ ثبت جهانی انگور شناخته شدن ملایر در جهان است گفت: با توجه به اینکه  ثبت جهانی انگور ملایر می‌تواند آینده روشنی را در حوزه کشاورزی و باغداری شهرستان ملایر به همراه داشته باشد ما نیز باید در زمینه فرآوری واحدهای بسته‌بندی، مسائل زیست‌محیطی  و.. برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشت انگور بیشتر به صورت سنتی انجام می‌شود افزود: در سفر اخیر وزیر کشاورزی به شهرستان ملایر ما نیازها و خواسته‌های خود را به صورت طرحی به ایشان ارائه کردیم که نیاز است برای بحث حمل و نقل کشمش به کارخانه، اجرای طرح فراز در باغات و… حمایت‌های لازم از کشاورزان صورت گیرد.

فرماندار ملایر با بیان اینکه باید برنامه گردشگری و فرصت‌های جذب توریست را در زمینه انگور ملایر داشته باشیم خاطرنشان کرد: توجه به ایجاد صنایع تبدیلی، اجرای طرح بسته‌بندی‌های کوچکتر برای کشمش صادراتی و ایجاد اشتغال در بخش‌های دیگر از این طریق تلاش شود تا بتوانیم دستاوردهای بزرگی را از ثبت جهانی انگور ملایر برای مردم منطقه داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی