همدان جمعیت تبدیل به کلانشهر را ندارد/ اختیارات شوراها کاهش یافته است

به گزارش عصر همدان، حمیدبادامی‌نجات ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رسانه‌ها بدون چشمداشتی برای انعکاس اجلاس مجمع مشورتی شوراهای اسلامی شهر و شهرداران کلانشهرها به کمک شورای شهر آمدند، اظهار کرد: در اجلاس پیشین همدان به عنوان میزبان پیشنهاد و مورد تصویب اعضای اجلاس قرار گرفت.

وی  با بیان اینکه نشست‌های هم‌اندیشی برای ایجاد وحدت رویه بین شهری برگزار می‌شود، اظهار کرد: برخی از مشکلات بین شهرها مشترک است و این نشست‌ها و انتقال تجربیات برای تصمیم‌گیری‌های بهتر و اجرایی‌تر مثمرثمر است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه به گفته میهمانان همدان بهترین میزبان این اجلاس بوده است، افزود: این نشست در سطح کشور مورد توجه قرار گرفت و رسانه‌ای شدن آن باعث معرفی هرچه بهتر همدان شد.

وی تأکید کرد: بیش از ۲۰ رئیس شورای کلانشهر و مراکز استان‌ها، بیش از ۶ نایب رئیس به نمایندگی از شوراهای مرکز استان‌ها، ۲۰ نفر از اعضای شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها، ۱۰ نفر از شورای عالی استان‌ها و شهرداران کلانشهرها در این نشست حضور یافتند.

بادامی‌نجات بیان کرد: مجلس شورای اسلامی طی سالیان سال گذشته از زمانی که قانون شوراها تصویب شده و در قانون اساسی، شوراهای اسلامی را مانند یک قوه مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه بعدها به آرامی مجلس و دولت این اختیارات را به اشتباه از شورا سلب کردند و این مسأله ادامه دارد، گفت: قوانینی در مجلس مصوب می‌‌شود که اختیارات شورا را کاهش می‌دهد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: اهمیت این نشست از این جهت است که چند قانون مهم در قالب طرح و لایحه مربوط به شوراها و شهرداری‌ها در حال بررسی است که باید نسبت به آن‌ها حساس بود.

وی با بیان اینکه یکی از این موارد سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده است، خاطرنشان کرد: امروز به صورت جدی در مجلس پیگیری می‌شود و در صورت تحقق این پیشنهاد در همه کشور شوراهای اسلامی را تعطیل کنیم و  شهرداری‌ها هم باید یک فکری به حال خود کنند تا بتوانند خدمات خود را ارائه دهند.

بادامی‌نجات گفت: لایحه جدید بخش عمده‌ای که برای شهرداری‌ها به عنوان درآمد پایدار محسوب می‌شود، را از بین خواهد برد که البته با صدایی که از شورای عالی استان‌ها بلند شد، کمک کرد که بخشی از این نگرانی‌ها حل و مسائل به گوش مسؤولان برسد و اجلاس همدان در این موارد موثر بود.

وی  با بیان اینکه مشکلات شوراها و شهرداری مشکلات مردم است، اظهار کرد: نوک پیکان خدمت‌رسانی به مردم شهرداری‌ها هستند و هر شهروند روزانه از خدمات شهرداری استفاده می‌کنند و هر مشکلی که ایجاد شود به مردم بازمی‌گردد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در تشریح دستاوردهای بیشتر اجلاس مشورتی، افزود: حضور معاون عمرانی وزیر کشور دستاوردهای بسیاری برای همدان داشت و از انجام پروژه‌های شهری در همدان اظهار شگفتی کرد و خواستار ارائه گزارش‎ها به وزارت کشور شد.

وی با بیان اینکه تغییر نگاه‌ها به همدان به مصوبات کمک می‌کند تا سهم همدان افزایش یابد گفت: همدان در شهرهای مختلف مطرح و برجسته شد، ضمن اینکه همه مواردی که در کمیسیون‌های مختلفی مطرح شد در صورت به نتیجه رسیدن باعث گره‌گشایی از مشکلات مردم می‌شود.

بادامی‌نجات درباره بحث کلانشهر شدن همدان نیز گفت: برای تحقق کلانشهر به جمعیت بیش از  یک میلیون نفر نیاز است و به همین دلیل و بر اساس  برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل وجود داشته است، همدان به عنوان کلانشهر در لفظ مطرح شده است.

وی با بیان اینکه هشت کلانشهر واقعی در کشور داریم، اظهار کرد: همدان بین ۱۵ شهر به عنوان کلانشهر تعریف شد که برای تحقق واقعی کلانشهری باید شرایطی را در خود ایجاد کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه جمعیت شهر همدان ۵۳۰ هزار نفر است، افزود: الحاق چهار روستای اطراف به شهر در حال بررسی است و هنوز مصوب نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی