نمره قبولی به عملکرد مجلس در حوزه اقتصاد نمی دهم

به گزارش عصر همدان، حسینعلی حاجی دلیگانی شامگاه دوشنبه در نشست دانشجویان دانشگاه ملایر با موضوع «عملکرد اقتصادی مجلس دهم» در تالار حافظ این دانشگاه، برنامه ششم توسعه را اصلی ترین محور اقتصادی از بعد قانونگذاری در مجلس دهم برشمرد.

وی اظهار داشت: اصلی ترین محور اقتصادی این قانون پیش بینی نرخ هشت درصدی رشد بر پایه اقتصادی بود و جدول های مختلفی در حوزه اقتصاد تعیین شد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم ادامه داد: به طور معمول در برنامه پنج ساله که یک چهارم از سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور است و باید به انجام برسد، درصد کمی جنبه اجرایی به خود گرفته است که بخشی به مسئولان اجرایی و بخشی به نحوه قانونگذاری مجلس برمی گردد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه بودجه ریزی در این قسمت عملیاتی نشده است، افزود: مجلس در حوزه اقتصاد باید به وظیفه خود از نظر قانونگذاری و آنچه مورد نیاز دولت است و همچنین از بعد نظارت، به خوبی عمل کند.

وی با اشاره به شرایط خاص اقتصادی کشور، تحقق اقتصاد مقاومتی را نسخه شفا بخش مشکلاتی همچون بیکاری و تورم دانست و بیان کرد: اگر درصد کمی از سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا می شد، شاهد وضعیت فعلی نبودیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم گفت: در شرایط کنونی که با جنگ اقتصادی مواجه هستیم، مسئولان باید برای برون رفت از مشکلات آرایش متناسب با جنگ اقتصادی به خود می گرفتند.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: در همین رابطه لغو تعطیلات هفتگی دولت را پیشنهاد و تقاضا کردیم تا همه اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس در جلسه ای مشترک در مورد تمامی مشکلات اقتصادی و محورهایی که مشکل ساز شده است، با هم همفکری کرده و راهکار ارایه دهند.

وی با بیان اینکه این طرح عملی نشد، اضافه کرد: در چارچوب این طرح پیشنهادی قرار بود که پس از رسیدن به جمع بندی کامل، دولت و مجلس به دنبال اجرای برنامه ها و راهکارها بروند و جایی که نیاز به قانونگذاری بود، از سوی مجلس انجام شود.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار استان اصفهان در مجلس دهم گفت: مشکل ما این است که از مسایل و مشکلات جامعه برداشت مشترک نداریم و برخی مسئولان هنوز تب و تاب مردم را ندارند.

حاجی دلیگانی به مشکلات و نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و افزود: در مقطعی که آمریکا مرحله دیگری از تحریم های همه جانبه علیه ایران را از ۱۳ آبان به رخ ما کشید، بسته ارزی ارایه شد و دولت در یک سیاست اشتباه نرخ ارز را ۴۲ هزار ریال اعلام کرد، در صورتیکه باید ذخایر ارزی حفظ می شد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم همچنین به اجرای طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی اشاره و نبود نظارت و ضعف مدیریت نظارتی بر موسسه های مالی و بانکی را یکی از اصلی ترین محورهای آن برشمرد.

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه مجلس باید با نمایندگان همراه باشد و نباید جلوی قدرت نظارت و قانونگذاری را بگیرد، افزود: امروز همدلی و همراهی باید بیش از گذشته در مجلس تقویت شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم نوسانات نرخ ارز را ناشی از مسایل داخلی کشور و سیاست ها و برنامه های اقتصادی دانست و بیان کرد: بانک مرکزی برنامه ریزی منسجمی برای نرخ دلار و ارز نداشت.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه ما در قانونگذاری مشکلی نداریم، بلکه مشکل در اجرای قانون است تاکید کرد: نزدیک به ۲ سال از عمر قانون برنامه ششم توسعه می گذرد، اما درصد کمی قابلیت اجرایی گرفته است.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس همواره روند نظارت و اجرای قانون طرح سوال، تذکر، استیضاح و یا تحقیق و تفحص از وزرا و رئیس جمهوری را در دستور کار خود دارند و در عین حال باید از ابزار نظارتی خود قوی تر استفاده کند.

این نماینده مجلس دهم با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس برای دفاع از حقوق ملت پای همه مسایل ایستاده اند و بر نحوه عملکرد قوه مجریه نظارت دارند، گفت: اولین مطالبه جدی ما از مجلس شفافیت است.

حاجی دلیگانی به اجرای طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس اشاره و بیان کرد: اجرای کامل این طرح را دنبال می کنیم، چراکه اگر بتوانیم شفافیت را در تمامی امور انجام دهیم، بسیاری از مشکلات حل و زمینه های فساد کور می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی