كمک‌های موردی تنگناهای اقتصادی معلولان را برطرف نمی‌کند

به گزارش عصر همدان،‌ حمیدرضا الوند با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین بار مستمری مدجویان بهزیستی پس از حدود ۲۰ سال افزایش یافت، اظهار کرد: به عبارت ساده‌تر مستمری خانواده‌های یک‌نفره که مبلغ ۵۰۰ هزار ریال دریافت می‌کردند، به ۹۵۰ هزار ریال رسید.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری هم مستمری‌ها ۱۱ درصد افزایش یافتند، افزود: حداکثر مستمری که به خانواده بالای پنج نفر پرداخت می‌شد به رقم  یک‌میلیون ریال می‌رسید که با احتساب افزایش مستمری به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال افزایش یافت.

مدیرکل بهزیستی استان همدان تصریح کرد: مشکلات اقتصادی که برای همه مردم ایجاد شده است، برای جامعه هدف بهزیستی نیز مشکل‌آفرین شده و تاکنون بخشنامه یا دستورالعمل جدیدی ویژه این افراد برای افزایش مستمری‌ها ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به اینکه کمک هزینه‌های دارو و درمان بخشی از جامعه هدف به ویژه معلولان را سازمان پرداخت می‌کند، ادامه داد: بسته‌های حمایتی برای افراد زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد در نظر گرفته شد تا بخشی از مشکلات را پوشش دهد.

الوند با بیان اینکه کمک‌هایی موردی برای موارد خاص انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: بخش ارتباطات مردمی که این کمک‌های موردی را انجام می‌دهد تقویت شده تا بتوانیم بر کاهش مشکلات جامعه هدف بهزیستی موثر واقع شویم.

وی با اشاره به اینکه البته این اقدامات هنوز کفاف تنگناهای اقتصادی برای خانواده‌های زیر پوشش بهزیستی را نمی‌دهد، گفت: طرح «تحول سلامت» نیز اگرچه در حال اجراست اما هنوز تهیه دارو با مشکل مواجه است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان اظهار کرد: با مجمع خیرین سلامت نیز رایزنی‌هایی انجام دادیم تا بتوانیم بخشی از داروهای مورد نیاز جامعه هدف را تأمین کنیم.

وی افزود: اگرچه تأمین دارو بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است اما به دلیل مشکلات موجود سعی می‌کنیم بخشی از نیاز جامعه هدف را از محل ارتباطات مردمی تأمین کنیم.

الوند با بیان اینکه از محل مشارکت‌های مردمی برای تأمین داروها اعتباراتی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: البته وقتی جامعه با مشکلات اقتصادی مواجه شده است به طور طبیعی کمک‌های نقدی نیز کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در نیمه نخست سال میزان جذب مشارکت‌های مردمی افزایش یافت، ادامه داد: اما در نیمه دوم سال تاکنون میزان مشارکت‌های مردمی بسیار کاهش یافته است.

مدیرکل بهزیستی همدان خاطرنشان کرد: در هر ۱۵ روز در یک شهرستان با شورای معاونان حاضر شده و پرونده‌هایی مددجویانی که زندگی آنها با مشکلات زیادی مواجه شده، بررسی و در همان زمان دستور پرداخت کمک‌های موردی صادر می‌شود تا مددجو مجبور به هزینه و مراجعه به مرکز استان را نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه باعث می‌شود که ملاقات‌های مردمی نیز با اهالی شهرستان‌ها صورت گیرد، گفت: تا کنون شهرستان‌های بهار، رزن، کبودراهنگ و نهاوند را سرکشی کردیم و این بازدیدها و ملاقات مردمی در شهرستان‌های استان ادامه دارد.

الوند با بیان اینکه از محل اعتبارات استانی سعی داریم که مشکلات مردم را حل کنیم، اظهار کرد: تا امروز ۶۰ درصد اعتبارات مصوب تخصیص یافته است در حالی که باید هشت دوازدهم اعتبارات تا کنون تخصیص می‌یافت.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته کمک‌های موردی از محل اعتبارت ملی ۵۵۰  میلیون ریال بود، افزود: در سال گذشته از محل اعتبارات استانی و مشارکت‌های مردمی ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کمک‌های موردی برای پوشش هزینه‌های خانواده‌های زیر پوشش پرداخت شد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان تصریح کرد: سال گذشته مددجویان برای تعمیر مسکن خرید ماشین لباسشویی و یا تعمیر آن تقاضای کمک‌های موردی داشتند اما امسال نوع تقاضای مددجویان تغییر کرده و برای امور روزانه خود نیازمند کمک‌های موردی هستند.

 وی ادامه داد: از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه ۸ میلیارد ریال کمک‌های موردی به خانواده‌های زیر پوشش انجام شده و طی هشت ماه توانستیم به میزان کمک‌های موردی سال گذشته برسیم در حالی که هنوز چهارماه تا پایان سال جاری باقی مانده است.

موضوع «مشکلات اقتصادی معلولان» یکی از سوژه‌های ثبت شده در سامانه فارس من با عنوان «مشکل عدیده معلولان و خانواده آنان» است.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی