صدور کد بین‌المللی IR برای کشتارگاه صنعتی طیور گوشت‌آوران همدان

به گزارش عصر همدان،‌ محمودرضا رسولی با بیان اینکه شیرخام، پایه تولید تمام لبنیات از شیر پاستوریزه تا بستنی و… است، اظهار کرد: نظارت دقیق بر این فرآورده خام دامی در راستای تولید بهداشتی آن گام مهم و اساسی در تولید فرآوردهای لبنی و به طبع داشتن یک جامعه سالم است.

وی به ادامه نظارت‌های دوره‌‌ای اداره‌کل دامپزشکی استان بر انواع فرآودهای خام دامی نمونه‌برداری‌های مستمر از این فرآوردها اشاره کرد و گفت: این مجموعه طی یک برنامه جامع ماهانه و منظم اقدام به نمونه‌گیری از مراکز جمع‌آوری شیرخام، کارخانجات شیر و برخی گاوداری‌های مهم و مراکز عرضه می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به آزمایش‌های صورت گرفته بر روی این نمونه‌ها افزود: آزمایشگاه شیر اداره‌کل دامپزشکی استان بعنوان نخستین آزمایشگاه در مجموعه سازمان دامپزشکی از سال ۸۴ بطور رسمی آزمایش مربوط به کنترل کیفی شیر را راه‌اندازی کرده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد نمونه‌های ارسالی به آزمایشگاه اداره‌کل استان بطور متوسط ماهیانه ۸۰ نمونه است، افزود: این نمونه‌ها پس از تحویل به آزمایشگاه از نظر بارمیکروبی، تعداد سلول‌های سوماتیک، آنالیز شیمیایی نظیر ماده خشک، چربی، لاکتوز، نقطه انجماد و پروتئین و تقلبات مواد افزودنی شامل آب، فرمالین، نمک، شیرخشک، نشاسته و… مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

رسولی در خصوص نتایج آزمایش‌ها و نحوه برخورد با متخلفان خاطرنشان کرد: از آنجا که تفسیر نتایج و اقدامات بعدی بر عهده اداره نظارت بر بهداشت عمومی این اداره کل است، لذا نتایج به دست آمده برای تصمیم‌نهایی ارجاع داده شده تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف با مراکز برخورد قانونی صورت گیرد.

 انجام ۴۷۹۹ آزمایش بر روی شیرخام

وی تصریح کرد: ۴ هزار و ۷۹۹ آزمایش بر روی ۴۶۳ نمونه شیرخام در قالب طرح پایش و بررسی تقلبات در شیر خام طی هفت ماهه سال جاری انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از صدور کد بین المللی IR برای کشتارگاه صنعتی طیور گوشت آوران خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته کد بین‌المللی IR توسط سازمان دامپزشکی کشور برای کشتارگاه صنعتی طیور گوشت آوران استان همدان صادر شد.

وی بیان کرد: کشتارگاه گوشت‌آوران نخستین کشتارگاه صنعتی طیور استان موفق به دریافت کد بین‌المللی IR است که از اهمیت بسیار زیادی در صادرات محصولات بویژه مرغ و پای مرغ به سایر نقاط دنیا را دارد.

رسولی بیان کرد: طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور و بر اساس بخشنامه‌های مربوط به ضوابط سازمان دامپزشکی، کشتارگاه صنعتی طیور گوشت‌آوران در این استان موفق به اخذ کد صادراتی محصولاتIR  شده است.

وی بیان کرد: این واحد پس از ممیزی‌های مستمر کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی استان و سازمان دامپزشکی کشور با انجام الزامات و رعایت مقررات و رفع نواقص‌های ساختاری و بهداشتی، مجوز صادرات محصولات خود را از سازمان دامپزشکی کشور اخذ کرد.

 مدیرکل دامپزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت این کشتارگاه در استان برای ۱۵۰ نفر اشتغال‌زایی بصورت مستقیم ایجاد شده است.

وی اعتبار هزینه شده برای تکمیل و تجهیز کشتارگاه طیور گوشت آوران را برای دریافت کد بین المللی IR بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با پیگیری‌هایی که طی یک سال اخیر صورت گرفت، واحد کشتارگاه «گوشت‌آوران» با دریافت این کد ارزشمند می‌تواند محصول پای مرغ خود را به کشورهایی از قبیل پاکستان، چین، کره جنوبی و کشورهای آسیای دور و همچنین مرغ بسته‌بندی شده را به کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه و عراق صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان و بازرسان دامپزشکی به منظور بررسی نحوه کشتار و نظارت دقیق انجام ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور، بصورت شبانه‌روزی در راستای بالا بردن سطح بهداشت و کیفیت محصولات تولیدی  بر روند انجام مراحل کشتار و ذبح شرعی در کشتارگاه‌های استان نظارت مستمر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی