همدان پاتوق روشنفكران معاند نظام و محافل شبانه تجليل از شخصيت‌های غربی

به گزارش عصر همدان، خبر آمد برنامه‌ای با عنوان «شب پرویز اذکایی» به بهانه تقدیر از پیشکسوت تاریخ و فرهنگ همدان در تالار فجر همدان برگزار شده است.

بدون قضاوت افکار و عقاید دکتر اذکایی، انتظار نداریم از زحمات این فرد در حوزه تاریخ و فرهنگ تقدیر نشود، اما به نظر می‌رسد متولیان امر برگزاری این برنامه، بزرگداشت پرویز اذکایی را مستمسکی قرار داده بودند تا این گردهمایی یک پاتوق سیاسی و دورهمی برای افراد خاصی از اصلاح‌طلبان، فعالان فتنه و عناصر و عوامل نهضت آزادی باشد بلکه اندکی حیات این جریان‌های سیاسی در سایه فرهنگ قوت یابد.

به هرحال حاشیه‌های این بزرگداشت آن قدر بر متن آن غلبه یافت تا واکنش تشکل‌ها و محافل انقلابی را برانگیخت و این اعتراض‌ها متوجه شهرداری همدان به عنوان متولی مکان اصلی برگزاری برنامه نیز شد.

به دنبال این حواشی، شهردار، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان، مجموعه شهرداری و شورای شهر را مبرا از دست داشتن در برگزاری برنامه و حتی بی‌اطلاع از مضمون و افراد دعوت شده اعلام کرده بلکه از این گونه افراد اعلام برائت هم کردند.

آن چه باعث جلب توجه اذهان به این برنامه ظاهراً فرهنگی شد، نام متولیان و حامیان برنامه و همچنین سخنرانان آن بود.

سخنران اصلی مراسم ناصر تکمیل همایون بود، همانی که زمانی به اتهام پناه دادن به بنی‌صدر به اعدام محکوم شد و به کرم آقای منتظری عفو خورد، البته جناب تکمیل همایون در حین سخنان خود یکی از افتخارات همدان را هم زادگاه اولین رئیس‌ جمهوری ایران نامید و این گونه عرض ارادتی به رفیق دیرینه‌اش کرد.

متولیان و حامیان این برنامه که بودند؟ در ذیل پوستر تبلیغاتی برنامه، نشان‌های مختلفی خودنمایی می‌کند که اولین آن بخارا است. مجله بخارا (ارگان فعالان فراماسونری) که از ابتدای کار خود تریبون کامل جریان روشنفکر غرب زده بوده و به صورت دربست در اختیار ضد انقلاب است، مجله‌ای که در هیچ جای آن نمی‌توان واژه‌ای متناسب با فرهنگ اسلامی کشور پیدا کرد و مرام و منش آن اسطوره‌سازی از عناصر فعال طاغوتی و ترویج اباحه‌گری است.
گویا پاتوق روشنفکران معاند نظام و محافل شبانه تجلیل از شخصیت‌های فرهنگی و هنری غربی در خانه به اصطلاح هنرمندان ایران یکباره از همدان سر بر آورده و جالبی آن نام علی دهباشی سردبیر مجله بخارا پای ثابت و لیدر این پاتوق‌ها به عنوان یکی از سخنرانان این برنامه است.
دهباشی حلقه وصل نویسندگان اسرائیلی و لابی صهیونیسم در ایالت متحده به نشریات ایران است و در حوزه تصمیم‌گیری در خانه هنرمندان ایران برای برگزاری نشست‌های گوناگون باقی مانده است، دهباشی از عناصری است که حتی از جاسوس‌های صهیونیست هم در مجله خود مقالاتی به چاپ رسانده است. وی علاوه بر این که در شاخه‌های مختلف فرهنگ ایرانی ردپایی از خود به جا گذاشته تمام سعی خود را مصروف این کرده که با معرفی برخی از چهره‌های سکولار و حتی معاند نظام خط فرهنگی مسموم و منحرفی متشکل از روشنفکران غرب زده و سرسپردگان داخلی آنها به وجود بیاورد. آنچه مشخص است این برنامه اساساً جزوی از سلسله برنامه‌های مجله بخارا (شب‌های بخارا) است که برای اجرا از آستین یک تشکل همدانی بیرون آمده است!

حال این سؤال مطرح می‌شود که اگر گروه و طیف‌های سیاسی با ظاهر تشکل‌های مردمی فرهنگی و زیست محیطی و به اسم تقدیر از یک پیشکسوت، عده‌ای افراد تاریخ گذشته سیاسی را دور هم جمع می‌کنند و لابد به خیالشان سهمی در پیشبرد اهداف جریان سیاسی متبوع خود دارند، این وسط جای پای شهرداری همدان چه می‌کند که به جای پرداختن به مشکلات شهر حامی چنین برنامه‌های به اصطلاح فرهنگی می‌شود.

به هرحال در واکنش به برگزاری این برنامه شهردار همدان در مصاحبه‌ای اعلام کرده متولیان مراسم اداره کل کتابخانه‌ها و ارشاد اسلامی بوده است، صوفی همچنین تأکید کرده «سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری پس از هماهنگی‌های به عمل آمده، تنها سالن برگزاری مراسم را در اختیار متولیان قرار داده است». ما هرچه گشتیم نامی از این متولیان مذکور در ذیل پوستر و اطلاعیه مراسم نیافتیم ولی نام سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری در کنار برخی دیگر به خوبی بیان صحت و سقم گفته شهردار بود!

خوشبخت رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز گفته است: ما اطلاعی نداشتیم دقیقاً چه افرادی قرار است در برنامه سخنرانی کنند، یعنی خیلی راحت می‌خواهد بگوید در شرایطی که حتی اسامی سخنرانان را در پوستر برنامه که نام شهرداری ذیل آن هست ندیده و نشناخته، بلکه زمانی که برای تقدیر در مراسم به بالای سن هم رفته نمی‌دانسته دقیقاً چه کسانی در مراسم سخنرانی کرده و شاید از چه کسانی هم می‌خواهند تقدیر کنند!

نه این که بخواهیم مصر باشیم از این مسائل جناب متولی فرهنگ شهرداری اطلاع داشته، بلکه اگر بنا را بر صحت گفته‌های وی بگذاریم هم عذر بدتر از گناه است که اقدام شهرداری در حمایت از برنامه، حضور در مراسم و حتی همراهی و تقدیر و تشکر از عوامل آن، ندانسته و نشناخته خود گویای این است که احتمالاً جناب شهردار اندکی در انتصابات خود دچار قصور شده و جای مدیران و پست‌ها اشتباه شده است!

به هرحال بزرگواران امر شهرداری و شورا باید دقت داشته باشند، نه شهرداری و شورا جای سیاسی‌کاری است نه همدان جای سیاسی‌بازی؛ و دیدگان تیزبین مردم این دیار همواره مراقب تمامی اعمال و رفتار شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی