بازار شير تو شير لبنيات

به گزارش عصر همدان، سرانه مصرف لبنیات به‌ویژه شیر یکی از شاخص‌های مهم تأمین سلامت یک جامعه به‌حساب می‌آید که متأسفانه وضعیت چندان مناسبی در ایران ندارد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که افزایش قیمت‌ها در چندماهه گذشته بر روی لبنیات نیز تأثیر سوء برجای گذاشته و بیش از گذشته فرآورده‌های لبنی به‌ویژه شیر پاستوریزه را از دسترس مردم خارج کرده است.

با این‌ وجود واحدهای فرآورده لبنی نمی‌توانند با قیمت‌های مصوب دولتی چرخ‌های صنعت را بچرخانند و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت این محصولات بدون مجوز دولتی در روزهای گذشته بودیم، افزایش قیمتی که از منظر اقتصادی منطقی است اما قانون آن را به رسمیت نشناخته است، اما منطق‌های اقتصادی همواره بر قوانین دیکته شده رجحان یافته و به همین دلیل است که عکس‌العمل چندانی نیز به دنبال نداشته است چراکه در مرحله اول میزان خرید مردم کاهش‌ یافته و در مرحله دوم فشار بیشتر به واحدهای صنعتی به معنای تعطیلی این واحدها و در نتیجه بیکاری عده‌ دیگری است.

تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی افزایش قیمت را ضروری می‌دانند چراکه قیمت تمام‌شده تولید برای آنها سرسام‌آور افزایش‌ یافته و به دلیل کاهش ارز پول فروش محصولاتی چون شیر خشک به بازارهای کشورهای منطقه رونق یافته است، همین مسأله تقاضای خرید شیر خام را نیز افزایش داده و دامداران بیش از قیمت مصوب دولتی شیر تولیدی خود را عرضه می‌کنند که در این میان باز هم فرصتی برای سودجویان فراهم‌ شده است.

دامداران شیر خام را بیش از قیمت مصوب دولتی می‌فروشند

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه صنعت لبنیات به نرخ پایه شیر معترض است و قیمت را افزایش داده است، اظهار کرد: قیمت مصوب دولت برای هر کیلو شیر از دامدار یک‌هزار و ۵۷۰ تومان است اما در بازار بین یک‌هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شود.

علیرضا شجاعی با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار کشور در این حوزه ورود کرده و در انتظار تصمیم‌گیری آنها هستیم، افزود: شیر خام را خود دامدار می‎فروشد و حاضر به تمکین به منظور عرضه به قیمت دولتی به دلیل افزایش قیمت نهاده‎ها نیست..

وی تصریح کرد: از سوی دیگر قیمت سایر بخش‌های مربوط به تولید مانند پاکت که وارداتی است و بطری که از مواد پلیمری ساخته می‌شود و افزایش ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی داشته، افزایش‌ یافته است.

نماینده سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در استان همدان با بیان اینکه با اعلام تصمیم نهایی ستاد بازار ورود لازم را انجام خواهیم داشت، ادامه داد: با تصمیم‌گیری مسؤولان کشوری مسیر حرکتی استان نیز مشخص می‌شود.

قیمت‌ افزایش، کیفیت کاهش

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی همدان با بیان اینکه قیمت‌ دولتی در نظر گرفته‌شده برای شیر خام از نظر کارشناسی چندان غیر منطقی نیست، اظهار کرد: در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار که با موضوع شیر تشکیل شده است قیمت شیر خام به ازای هر کیلو یک‌هزار و ۵۷۰ تومان در نظر گرفته شده است.

حمیدرضا رزجی با اشاره به اینکه متأسفانه در همان زمان اعلام شد که دامداران شیر خود را کمتر از کیلویی یک‌هزار و ۸۰۰ تومان نمی‌فروشند، افزود: شیر ماده‌ای فاسدشدنی است و نمی‌توان آن را مدت زمان زیادی نگهداری کرد بنابراین اگر گاودار مشتری داشته باشد قیمت شیر را افزایش می‌دهد و اگر نداشته باشد به قیمت مصوب عرضه می‌کند.

وی با بیان اینکه حال یک سؤال بزرگ این است که چگونه در بازار امروز تقاضای شیر خام افزایش یافته است؟، تصریح کرد:  متأسفانه ارزش پول ما نسبت به دلار و ارز‌های کشورهای منطقه نیز کاهش یافت و در نتیجه بازار خوبی برای شیر ایجاد شده است.

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی همدان با اشاره به اینکه این نوع فروش شیر را نمی‌توان صادرات محسوب کرد چراکه کشورهای دیگر با ریال معامله می‌کنند، ادامه داد: کشور با دلار نهاده‌های مورد نیاز دامداران را وارد می‌کند و دولت با پرداخت یارانه قیمت خوراک دام را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: از همین رو دولت به دلیل پرداخت یارانه‌هایی که برای تولید شیر می‌پردازد قیمت فروش آن را یک‌هزار و ۵۷۰ تومان تصویب کرد و سود دامدار را در نظر گرفت.

هر کیلوگرم شیر خام با کیفیت ۲۲۵۰ تومان

رزجی با بیان اینکه دامدار قیمت هر کیلوگرم شیر را به قیمت ۲ هزار و ۲۵۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه می‌کند، گفت: دامدار کیفیت شیر خود را نیز کاهش داده است.

وی با اشاره به اینکه دامدار با حذف نهاده‌های تأثیرگذار بر روی کیفیت شیر که گران‌تر هم هست، کیفیت شیر را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: بنابراین چربی شیر کاهش و ممکن است عده کمی از دامداران به آن آب نیز اضافه کنند.

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی همدان با بیان اینکه کارخانه‌های لبنیاتی با آزمایش کیفیت شیر متوجه می‌شود که نهایت چربی شیر ۲٫۵ درصد است در حالی‌ که باید قانوناً به ۳٫۲ درصد برسد؛ افزود: امروز قیمت شیر با چربی ۲٫۵ درصدی به ۲ هزار و ۲۵۰ تومان رسیده که نقداً هم دامدار پول خود را مطالبه و دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه در دامداری‌های مشهور  نیز شیر ۳٫۲ درصدی عرضه نمی‌شود، تصریح کرد: مواد پروتئین‌ساز را از خوراک گاو حذف می‌کنند و در نتیجه کیفیت شیر کاهش می‌یابد.

رزجی ادامه داد: سؤال دیگری که مطرح می‌شود و باید به آن پاسخ گفت این است که چرا این شیر را با کیفیت پایین و قیمت بالا خریداری می‌شود؟!

وی خاطرنشان کرد: کارخانه‌های تولید لبنی که پیش از این ۵۰ تن خریداری می‌کردند امروز نمی‌توانند ۲۰ تن شیر هم خریداری کنند.

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی همدان گفت: برخی از واحدهای صنعتی که امکان خشک‌کردن شیر را دارند یا برخی از افراد سوء استفاده‌گر که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت نمی‌کنند، متوجه شدند که شیر به عنوان ماده اولیه به دلیل پرداخت یارانه برای خرید نهاده‌ها و پرداخت یک دلار مشوق صادراتی به ازای هر کیلوگرم شیر خشک و به دلیل افت ارز ریال به نوعی رایگان تمام می‌شود.

شیر خشک از کشور خارج می‌شود

وی اظهار کرد: این افراد به این نتیجه می‌رسند که اگر شیر خام را حتی بیش از قیمت مصوب خریداری کند با توجه به افزایش قیمت دلار باز هم سود خواهند کرد.

رزجی با بیان اینکه هر کیلوگرم شیر خشک را چهار دلار در بازارهای خارج از کشور به فروش می‌رسانند، افزود: البته از ابتدای آبان‌ماه صادرات شیر خشک ممنوع شده است اما در عمل همچنان خروج شیر خشک از کشور ادامه دارد.

وی تصریح کرد: هر کیلوگرم شیر خشک با توجه به قیمت دلار و مشوق صادراتی قبل از آبان ماه ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسید.

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی همدان با اشاره به اینکه هر ۱۰ کیلوگرم شیر یک کیلوگرم شیر خشک تولید می‌کند، ادامه داد: علاوه بر این افراد سودجو چربی شیر را جداگانه با انجام فرآوری به فروش می‌رسانند و سود بیشتری به دست می‌آورند.

وی با بیان اینکه تولید هر کیلوگرم شیر خشک در ایران با شرایط فعلی ۲۵ هزار تومان تمام می‌شود، خاطرنشان کرد: اما می‌توان این شیر خشک را ۶۰ تا ۷۵ هزار تومان به فروش رساند بنابراین برای این عده اگر شیر خام را ۵ هزار تومان نیز خریداری کنند باز هم توجیه اقتصادی وجود دارد.

رزجی با اشاره به اینکه امروز صادرات ممنوع و مشوق نیز حذف شده است، گفت: اما هیچ تغییری رخ نداده و شیرخشک به صورت پیله‌وری از کشور خارج می‌شود.

لبنیات از سبد غذایی خانواده حذف می‌شود

وی با بیان اینکه کارخانه لبنی امکان تولید ندارند و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر میزان واحد تولیدی شیر پاستوریزه به یک چهارم کاهش یافته و همین میزان را هم مردم خریداری نمی‌کنند.

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی همدان با اشاره به اینکه لبنیات از سفره‌های مردم در حال حذف است، افزود: یارانه‌ای که دولت برای تولید شیر پرداخت می‌کند به جیب مصرف‌کنندگان غیر ایرانی  و سودجویان داخلی می‌رود.

وی با بیان اینکه این نوع فروش، صادرات به حساب نمی‌آید، تصریح کرد: تمام دنیا به دنبال افزایش مصرف سرانه لبنیات در کشور خود  به دلیل ارتقای شاخص‌های سلامت هستند اما در کشور ما مشوق صادراتی نیز در نظر گرفته می‌شود.

رزجی با اشاره به اینکه فروش ارزان تولیدات داخلی به کشوری دیگر افتخار ندارد، ادامه داد: این یارانه‌ای که برای شیر پرداخت می‌شود را به مردم داخل کشور اختصاص دهند تا شاخص سلامت مردم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در پایان برنامه پنجم توسعه سرانه مصرف شیر در سال به ازای هر نفر باید به ۱۸۰ کیلوگرم می‌رسید، خاطرنشان کرد: امروز سرانه مصرف شیر در کشور وضعیت اسفناکی دارد.

آمارهای رسمی در باره سرانه مصرف شیر همه واقعیت نیست

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی همدان با اشاره به اینکه مصرف سرانه مصرف شیر در داخل کشور زیر ۴۰ کیلوگرم است، گفت: اما مراجع رسمی از ۷۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم حرف می‌زنند که صحیح نیست.

وی اظهار کرد: دولت از ابتدای فعالیت خود برای شیر خشک مشوق صادراتی در نظر گرفت اما نه برای همه، بلکه عده‌ای سودجو از آن بهره‌مند شدند.

رزجی با بیان اینکه امروز با افزایش صد درصدی قیمت شیر خام و مواد بسته‌بندی حداقل بین ۲۵۰ تا ۴۵۰ درصد مواجه هستیم، افزود: تنها چیزی که افزایش قیمت نداشته است حقوق کارگر است که اگر آن را نیز افزایش دهند، کارخانه‎ها تعدیل نیروی سرسام‌آوری خواهند داشت.

گوش‌ مسؤولان برای صنایع لبنی بسته است

وی با اشاره به اینکه عزمی در دولت برای ساماندهی حداقل این بخش از صنعت دیده نمی‌شود، تصریح کرد: در پنج سال اخیر یک بار ما را به استانداری دعوت کردند و پس از آن خبری از ما نگرفتند.

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی همدان با بیان اینکه با این وضعیت هیچ تحولی در صنعت لبنیات رخ نمی‌دهد، ادامه داد: وقتی مواد پتروشیمی که در اختیار دولت است افزایش قیمت داشته است، چرا لبنیات حق افزایش قیمت نداشته باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی