رشته ارشد گردشگری مذهبی در همدان راه‌اندازی شود/ برگزاری دوره ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی

به گزارش عصر همدان، علی حاجی‌ده‌آبادی امروز در نشست بین‌المللی نخبگان و سفیران فرهنگی پنج قاره جهان در همدان نیز با اشاره به اینکه مردم همدان دارای فرهنگ بالایی هستند، اظهار کرد: شناساندن ظرفیت عظیم ایران و شهر تاریخی همدان وظیفه ماست که باید به این موضوع توجه کرد.

وی افزود: بیش از ۳۰ سال از تشکیل مرکز جامعه‌المصطفی می‌گذرد اما به خوبی از آن استفاده نکرده‌ایم که امیدواریم این اجلاس پایه‌ای برای این منظور باشد و کشورهای زیادی از این رهگذر بتوانند استان همدان را بشناسند.

  در حوزه گردشگری مذهبی با فقر عظیم برنامه‌ای مواجهیم

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی با بیان اینکه موسسه عالی علوم انسانی آمادگی همکاری راه‌اندازی رشته ارشد گردشگری مذهبی در همدان را دارد، گفت: در این راستا دوره ۲۰ روزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی را برای دانشجویان بسیاری از کشورها برگزار کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه با برگزاری دوره‌های مختلف در مدت یک سال ۱۲ هزار گردشگر را وارد کشور کردیم، افزود: برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت با هدف معرفی فرهنگ و داشته‌هایمان در بسیاری از جاها برگزار می‌شود که می‌توان در حوزه معرفی علم سینایی، عرفان و عارفان همدان تلاش کرد.

حاجی‌ده‌آبادی با بیان اینکه در حوزه گردشگری و گردشگری مذهبی شاهد فقر عظیم برنامه‌ای هستیم گفت: باید اتاق فکری در این زمینه برگزار شود که ما آمادگی همکاری در این زمینه را داریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان نیز با بیان اینکه حرکت فرهنگی بسیار تاثیرگذاری شکل گرفته است، اظهار کرد: در برگزاری چنین همایشی مسوولان استان تلاش بسیاری داشتند که باید قدردان بود.

توجه به قید حلال در گردشگری

حجت‌الاسلام علی دشتکی با تاکید به اینکه اگر محور توسعه را چند امر بدانیم یکی از آنها موضوع گردشگری است، گفت: این صنعت در استان ظرفیت بالایی دارد و باید آنها را از قوه به فعل درآورد.

وی با بیان اینکه توجه به مقوله فرهنگی در این راستا حائر اهمیت بوده است، افزود: کمیته فرهنگی «همدان، ۲۰۱۸» ۴۰ برنامه دارد که بخشی اجرا شده و بخشی اجرا خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با اشاره به اینکه حرکت منحصر به فردی با برگزاری این همایش انجام شده است، افزود: موضوع فرهنگی بر هر امری اولویت دارد.

وی بیان کرد: اسلام تمام خوبی‌ها را برای مسلمین خواسته است که در این میان قید حلال را حائز اهمیت دانسته که به دنبال این موضوع هستیم.

تقويت وحدت و تبليغ دين، هدف اصلی جامعه‌المصطفی/ تمركز بر تبادلات دينی در حج و اربعين

همچنین معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه‌المصطفی، حجت‌الاسلام محسن قنبری  در این همایش با بیان اینکه همدان شهری پرافتخار، علمی و عرفان‌خیز است؛ اظهار کرد: جامعه‌المصطفی در چارچوب کلان گفتمانی خود تلاش می‌کند ارزشهای اسلامی و انقلابی و انسانی را ترویج کند.

وی با بیان اینکه در جامعه‌المصطفی هجرت به دارالعلم و هجرت از دارالعلم به وطن برای انزار و تبشیر را دنبال می‌کنیم، اضافه کرد: تا وقتی که هجرت معنوی نباشد هجرت علمی شکل نمی‌گیرد.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه‌المصطفی با اشاره به اینکه اولیا همواره به کسب علم و دانش توصیه کرده‌اند حتی اگر در دورترین نقطه باشد، گفت:‌ هجرت علمی را با عنوان گردشگری علمی می‌شناسیم که در این نوع یک هجرت تحول درونی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه قبلا هجرت علمی بیشتر به شهرهای مدینه و نجف انجام می‌شد، افزود: امروز قم به نقطه هجرت علمی تبدیل شده به طوری که هزاران نفر از کشورهای مختلف برای کسب علم و معرفت به این شهر سفر می‌کنند.

قنبری با اشاره به اینکه این افراد علوم عقلی، نقلی، عرفان و اخلاق را در جامعه‌المصطفی فرامی‌گیرند، بیان کرد: در جامعه‌المصطفی توانسته‌ایم گفت‌وگوی میان‌مذهب و درون‌دینی شکل دهیم و پرچم وحدت را برافرازیم بنابراین همه افراد از دیدگاه ما المصطفایی هستند.

وی بیان کرد: در ادامه گردشگری دینی و علمی، دانش‌آموخته به کشور خود برمی‌گردد و آموخته‌های خود را منتقل می‌کند.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه‌المصطفی تاکید کرد: اگر امروز گردشگری دینی در دنیا مطرح است و واتیکان و معابد مورد بازدید قرار می‌گیرند در اسلام نیز حج بزرگترین گردشگری دینی است که ضمن زیارت در مسیر برگزاری آن، تبادلات دینی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: پس از حج، مراسم اربعین حسینی، بزرگترین نمایش قدرت تشیع است و بعد از آن زیارت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) ظرفیت عظیمی برای تبلیغ گردشگری دینی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی