ارز دولتی منتفی شود بهتر است

به گزارش عصر همدان،‌ امیرخانجانی  با بیان اینکه در حال حاضر انواع لوازم‌ خانگی در استان همدان به‌ اندازه کافی وجود دارد، اظهار کرد: با شرایط موجود نیاز متقاضیان برطرف می‌شود اما قدرت انتخاب بین برندهای مختلف از بین رفته است.

وی افزود: قیمت لوازم‌خانگی ارتباط مستقیمی با ارز دارد بنابراین تا زمانی که کالا قیمت خود را به ارز برساند راه درازی در پیش داریم.

توزیع ارز دولتی متوقف شود

رئیس اتحادیه لوازم‌ خانگی همدان با بیان اینکه باید برای حل بخشی عظیمی از مشکلات ارز دولتی را منتفی کرد، تصریح کرد: برخی از شرکت‌های تولیدی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، قطعات یدکی و محصولات خود را با ارز آزاد به فروش می‌رسانند.

وی با اشاره به اینکه اگر هزینه‎ها را با ارز دولتی نیز در نظر بگیریم، هزینه تمام‌شده تولید نصف قیمت فروش آنان است، ادامه داد: متأسفانه در این حوزه‌ نظارت کامل نیز صورت نمی‌گیرد که البته امکان رسیدن به نتایجی که ما انتظار داریم با شیوه فعلی وجود ندارد.

خانجانی خاطرنشان کرد: نظارت دولتی به‌ تنهایی و به‌ طور کامل نمی‌تواند مشکل بازار و قیمت را حل کند، بلکه ایجاد بستر رقابت سالم است که می‌تواند سازوکاری منطقی را بر بازار مستولی گرداند.

وی درباره وضعیت برخی از کالاها گفت: در حال حاضر دو شرکت تولیدی پکیج در کشور وجود دارد که به دلیل عدم توزیع کالا کمبود آن ایجاد شده است در حالی‌ که این واحدها ارز دولتی را به مقدار لازم دریافت کردند اما کالا به بازار عرضه نکردند و همین مسأله بازار را با چالش مواجه کرد.

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی همدان اظهار کرد: البته این مشکل در حوزه لوازم‌خانگی وجود ندارد و واحدهای تولیدی متعددی در کشور مشغول فعالیت هستند.

شرکت‌ها ارز دولتی می‌گیرند، اما مردم بهره‌ای نمی‌برند

وی افزود: زمانی که شرکت‌های تولیدی قیمت فروش کالاهای خود را با قیمت ارز آزاد محاسبه می‌کنند تخصیص ارز دولتی به آنان چه معنی دارد و باید در این حوزه تجدید نظر کرد.

خانجانی درباره مسأله احتکار لوازم‌ خانگی نیز تصریح کرد: در این بخش با وسعت دید و نگرش برخی از مسؤولان مشکل داریم چراکه وجود ۴۰ تا ۴۰۰ کالا در یک انبار احتکار محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: در شهری چون همدان که روزانه ۴۰۰ ماشین لباسشویی به فروش می‌رسد، یک انبار دارای ۴۰ دستگاه ماشین تنها پاسخگوی نیم ساعت بازار است.

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی همدان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک شرکت تولیدی روزانه بین هزار تا ۲ هزار کالا تولید کرده یا یک شرکت وارداتی روزانه بین یک‌هزار تا ۴ هزار دستگاه به داخل کشور منتقل می‌کند، بنابراین یک انبار دارای ۳۰۰ کالا یا ۴۰۰ کالا را نمی‌توان مصداق احتکار دانست.

وی گفت: ایام عزاداری محرم و صفر فروش لوازم‌خانگی نیز کاهش می‌یابد بنابراین بازار بر آن شد تا به خرید کالا بپردازد و برای تأمین نیاز مردم به‌ ویژه در شب عید برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.

خانجانی اظهار کرد: رفتار نادرست دستگاه‌های نظارتی و بازرسی در بازار، باعث شد بازار وحشت کرده و کالاهای خود را به سایر استان‌ها بفروشد و سرمایه خود را به طلا و ارز بدل کند.

وی با تأکید بر اینکه کاسب محتکر نیست، افزود: کاسب به دنبال برنامه‌ریزی برای تأمین نیاز مردم و به دست آوردن یک سود منطقی و به‌ قول‌ معروف حلال‌وار است بنابراین باید اجازه داد تا بازار خود را به نقطه تعادل برساند.

رئیس اتحادیه لوازم‌ خانگی همدان تصریح کرد: تقاضا و خواهش ما این است که بازار را رها کنید به‌ طوری‌که نه ارز دولتی اختصاص دهید و نه نظارت نادرست را اعمال کنید در این صورت ما قول می‌دهیم که نیاز مردم را برطرف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی