«گوجه‌فرنگی» خانه‌نشین شد

به گزارش عصر همدان، در حال حاضر قیمت سیب‌زمینی‌ و گوجه‌فرنگی در بازار نه‌تنها بالاست بلکه شگفت‌انگیز نیز شده است، در استان همدان سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در فضای باز بین یک‌هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار هکتار است. سطح زیر کشت گلخانه‌ای این محصول ۴۸ هکتار است که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد هم رشد داشته است. بنابراین در این شرایط باید تعادل لازم بین عرضه و تقاضا برقرار می‌شد و قیمت گوجه‌فرنگی سر به فلک نمی‌کشید.

همدان نه‌تنها نیاز داخل استان را تأمین می‌کند بلکه به استان‌های دیگر نیز محصولات خود را عرضه می‌کند و حتی محصولات مرغوب گلخانه‌های همدان در فروشگاه‌های لوکس پایتخت نیز عرضه می‌شوند. اما دلیل این افزایش ناگهانی قیمت را صادرات این کالاها به کشورهای دیگر به‌ویژه عراق، افغانستان و ترکمنستان می‌دانند که به دلیل کاهش ارزش ریال در مقابل سایر ارزها مشتری‌های پروپاقرصی پیدا کردند. همین مسأله باعث شد که دولت پس از تقاضاهایی که از استان‌ها برای توقف صادرات سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی دریافت کرد، دستور توقف صادرات گوجه‌فرنگی را صادر کرد. این اتفاق برای تأمین نیاز مردم استان می‌تواند حائز اهمیت باشد اما مشکل تمام نخواهد شد.

صادرات گوجه‌فرنگی ممنوع شد

سرپرست معاونت امور  بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اطهار کرد: در حال حاضر صادرات گوجه‌فرنگی از همه مبادی کشور ممنوع با هدف تأمین نیاز داخل برطرف شده است.

مجید زرین‌دلاور با بیان اینکه سیاست‌های تجاری کشور توسط دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تولید متفاوت است، افزود: سیاست‌ها با هماهنگی این وزارتخانه‌ها اتخاذ و اعمال می‌شود که برای گوجه‌فرنگی این  فرآیند طی شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ممنوعیت صادرات کیوی، شیر خشک و فرآورده‌های لبنی نیز صادر شده است تا نیاز داخل کشور برطرف شود.

 اما به نظر نمی‌رسد که بتوان مشکل این بخش را به‌ سادگی و با اتکا به همین بخشنامه رفع کرد، چراکه محصولات کشاورزی به‌ویژه گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی به‌ صورت پیله‌وری از مرزهای کشور عبور می‌کنند و گمرکات در آن دخیل نیستند چراکه باوجود صادرات عظیم گوجه‌فرنگی از استان همدان سهم گمرک این استان صفر است.

صادرات گوجه‌فرنگی از گمرک همدان در ۶ ماه گذشته صفر بوده است

مدیرکل گمرک استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: صادرات گوجه‌فرنگی به‌صورت پیله‌وری از مرزهای عراق انجام می‌شود.

جمال خشوعی با بیان اینکه در ۶ ماه گذشته از گمرک همدان محصول گوجه‌فرنگی صادر نشده است، عدم صادرات آن را به خاطر دلایل مختلفی عنوان کرد و تصریح کرد: به دلیل فسادپذیر بودن این محصول، اغلب افراد به گمرک مراجعه نمی‌کنند و به‌ صورت پیله‌وری محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: البته گمرک همدان زمان ترخیص کالا را به حداقل رسانده است و امکان صادرات هر نوع کالایی به‌ جز مواد نفتی و پتروشیمی و طلا را دارد.

مدیرکل گمرک استان همدان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بنابر اعلام دولت صادرات گوجه‌فرنگی از گمرکات ممنوع اعلام‌ شده است.

پس با اعمال این محدودیت نیز صادرات گوجه‌فرنگی ادامه خواهد داشت و برای جلوگیری از خروج این محصول از کشور نیاز به اقداماتی بیشتر از صدور بخشنامه و ابلاغ آن به گمرکات کشور است. از همین رو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام کرد محدودیت‌هایی بر خودروهای حامل گوجه‌فرنگی اعمال می‌شود.

جلوگیری از خروج خودروهای حامل گوجه‌فرنگی از غرب استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: خروج گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی از کشور به‌صورت پیله‌وری است و از مبادی گمرک انجام نمی‌شود.

حمیدرضا متین افزود: به همین دلیل باید استان‌های کردستان و کرمانشاه موانع خروج گوجه‌فرنگی از مرزها را ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: البته طی هماهنگی با انتظامی استان همدان از تردد خودروهایی که بار گوجه‌فرنگی به غرب کشور داشته باشند، جلوگیری می‌شود تا افراد نتوانند به‌راحتی این محصول را از کشور خارج کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: البته مصوبه منع صادرات این محصول از تنش خرید گوجه‌فرنگی در استان به‌ ویژه در شهرستان‌های نهاوند و اسدآباد کاسته است و از فردا تأثیر خود بر بازار را با کاهش قیمت نشان می‌دهد.

وی درباره سیب‌زمینی نیز گفت: به دنبال ممنوعیت کامل صادرات سیب‌زمینی نیستیم و پیشنهاد ممنوعت صادرات را تنها از مرزهای عراق به وزارت صمت ارائه دادیم تا هر فردی که توان صادرات به دبی و امارات را دارد به فعالیت اقتصادی خود بپردازد.

متین اظهار کرد: هرچند ممکن است صادرات گوجه‌فرنگی به‌صورت پیله‌وری ادامه یابد اما تا جایی که امکان‌پذیر باشد، موانع لازم را ایجاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی