كاهش آستانه تحمل و افزايش پرخاشگری در جامعه

به گزارش عصر همدان،‌ حسین عسگری با تاکید بر لزوم کنترل خشونت در جامعه اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته میزان تحمل و خویشتن‌داری مردم در برابر مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی کاهش یافته  و افراد در مواجهه با کوچکترین موضوعات و مشکلات فردی و اجتماعی از خود واکنش‌های تند و خشونت‌آمیز بروز می‌دهند.

وی ادامه داد: بررسی و تحلیل رفتارهای کنونی افراد در جامعه نشان می‌دهد که میزان تحمل و خویشتن‌داری مردم در برابر موضوعات مختلف بنا به دلایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کاهش یافته است.

مدیر اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفت: ما در جامعه و روابط اجتماعی شاهد افزایش خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه هستیم، ضمن اینکه میزان نزاع و درگیری‌های خانوادگی و فردی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این موضوع باید مورد توجه مسوولان و صاحبنظران فرهنگی و اجتماعی، روانشناسان و جامعه‌شناسان قرار گیرد، تاکید کرد: باید برای این مسئله چاره‌اندیشی کرد و راهکارهای علمی و کاربردی ارائه شود.

عسگری با اشاره با آمار خشونت در جامعه گفت: افزایش آمار دعواها و درگیری‌ بین شهروندان در خیابان‌ها، پارک‌ها و مجتمع‌های مسکونی و نیز روابط اجتماعی‌ آنها نشانگر آن است که آستانه تحمل و خویشتن‌داری مردم در برابر مشکلات خانوادگی و اجتماعی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه افراد در ارتباط با کوچکترین رفتاری مثل بوق زدن، پارک کردن ماشین، در صف بنزین، تاکسی سوار شدن، و…. سریع عصبانی می‌شوند، تصریح کرد: همین امر زمینه بسیاری از دعواها، ضرب و جرح و حتی قتل‌ می‌شود.

مدیر اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان بیان کرد: اگر در محیط خانوادگی شاهد افزایش خشونت و درگیری‌های‌کلامی و واکنش‌های تند و خشن هستیم، ریشه بسیاری از آن‌ها در کاهش میزان تحمل و شکیبایی مردم، عدم کنترل خشم، افزایش روحیه سودگرایی و منفعت‌طلبی در جامعه و احساس محرومیت‌های نسبی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه به افراد آموزش‌های لازم در زمینه مهارت‌های زندگی و مدیریت خشم و رفتارهای توأم با صبر و شکیبایی در مراجعه با مشکلات داده نشده است، افزود: همین امر زمینه را برای افزایش برخوردهای کلامی و فیزیکی بین افراد مختلف و افزایش خشونت فراهم کرده است.

عسگری با اشاره به اینکه باید آموزش مهارت‌های زندگی و داشتن روابط اجتماعی مطلوب با دیگران از مدارس آغاز شود،گفت: در پایه‌های بالا نیز نظیر دانشگاه‌ها، به صورت علمی و تخصصی‌تر به آن بپردازیم که متاسفانه تاکنون در این زمینه عملکرد موفقی نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: عدم آشنایی با حقوق شهروندی، مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، افزایش روحیه فردگرایی، عدم آموزش مهارتهای زندگی، تضعیف باورها و اعتقادات دینی و مذهبی، تماشای سریال‌ها و فیلم‌های خشونت‌آمیز از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی مجازی از جمله عواملی هستند که در کاهش آستانه تحمل مردم و افزایش خشونت در جامعه مؤثر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی