الاحوازيه و تلاش برای تجزيه خوزستان/ ارتباط با جريان شيرازی در لندن

به گزارش عصر همدان، سردار رضا میرزایی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان دولت موقت به درخواست استاندار وقت خوزستان به همراه عده‌ای از پاسداران در این استان حاضر شد و گروه تروریستی الاحوازیه را که به دنبال خودمختاری خوزستان و در نهایت الحاق آن به خاک عراق در زمان رژیم بعثی بودند، متلاشی کرد.

سردار میرزایی در کتاب خاطرات خود به نام «حماسه نامداران گمنام» از اتفاقات خوزستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نقش الاحوازیه در تجاوز به خاک ایران  به‌ طور کامل سخن گفته است.

او در این گفت‌و‌گو به بررسی این عملیات تروریستی و اهداف آن پراخت و از ریشه گروه تروریستی الاحوازیه سخن گفت.

 

 گروه تروریستی الاحوازیه از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده و چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

میرزایی: این گروه تروریستی در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کردند که اعضای آن توسط سازمان امنیت وقت دستگیر و مجازات شدند؛ پس‌ از آن تعدادی از آنها برای حفظ جان خود با ساواک همکاری‌هایی داشتند. حتی با حضور در خاک عراق و کسب اطلاعاتی آنها را در اختیار ساواک قرار می‌دادند.

این گروه از حمایت رژیم بعث عراق برخوردار بود و تجزیه خوزستان و تغییر نام آن به عربستان را دنبال می‌کرد. شعار آن‌ها فعالیت برای خلق عرب بود و به دنبال خروج غیر عرب از خوزستان بودند تا خودمختار شوند و در نهایت به عراق بپیوندند.

این گروه پیش از پیروزی انقلاب سرکوب شد و مجبور شدند که فعالیت‌های خود را مسکوت بگذارند اما با پیروزی انقلاب اسلامی و در خلأهایی که ایجاد شد مجدداً توسط رژیم بعثی عراق احیا شدند و نقش مهمی را در حمایت از عراق در زمان هشت سال جنگ تحمیلی ایفا کردند.

 

 شما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خوزستان و به طور مستقیم با این گروه درگیر بودید، چه اتفاقاتی در آن زمان رخ داد؟

میرزایی: اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۸ درست چند ماهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اوج بحران خوزستان ایجاد شد. در این زمان دریادار مدنی فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان بود که به درخواست او ۱۲۰ پاسدار برای حل قائله خوزستان به منطقه اعزام شدند که من هم همراه این گروه بودم.

 

 از عبارت «اوج بحران» استفاده کردید، در این زمان دقیقاً چه اتفاقاتی در خوزستان رخ داد؟

میرزایی: گروه الاحوازیه با حمایت رژیم بعث عراق دوباره احیا شده بود. این گروه خواهان تخصیص کامل نفت خوزستان به همان منطقه بودند و در این راستا اقدامات تروریستی مانند به آتش کشیدن مراکز دولتی و حمله به این مکان‌ها، منفجر کردن لوله‌های انتقال نفت و ایجاد ناامنی در منطقه را دنبال می‌کردند.

در آن زمان که هنوز انقلاب به‌ طور کامل شکل نگرفته بود، سعی می‌کردند که به خواسته خود یعنی تجزیه خوزستان برسند. این گروه در شرکت نفت عواملی داشتند که به التهابات دامن می‌زدند و کارکنان شریف شرکت نفت را تشویق به اعتصاب می‌کردند.

در این زمان سیاست‌های دولت موقت مرحوم بازرگان نمی‌توانست پاسخ محکمی به این گروه تروریستی تجزیه‌طلب باشد، که البته در همان زمان مانع از ادامه فعالیت آنان شدیم و گروه عملاً متلاشی شد.

 

 نقش این گروه در هشت سال دفاع مقدس چه بود؟

میرزایی: پیش از تجاوز رژیم بعث عراق به خاک ایران اسلامی، این گروه به آنان کمک کرد تا بتوانند منطقه را به‌ خوبی شناسایی کنند و در نهایت ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ حمله به ایران انجام شد. در کنار هر فرمانده عراقی یکی از اعضای جبهه التحریر موسوم به خلق عرب یا همان الاحوازیه حضور داشت.

عراقی‌ها  توسط این گروه  به مراکز اصلی شهر و استان هدایت می‌شدند و احتیاج به کار عملیاتی چندانی نداشتند. در اصل اینها به مزدوران عراقی‌ها بدل شده بودند. در طول جنگ هم به عراق کمک کرده و از رژیم بعث اسلحه دریافت می‌کردند.

 

 این گروه تروریستی پس از پایان دفاع مقدس چه سرنوشتی پیدا کردند؟

میرزایی: در نهایت این گروه خلع سلاح و متلاشی شد. پس‌ از آن حزب خاموش شد و امکان فعالیت پیدا نکرد.

 

تحلیل شما با توجه به شناختی که از منطقه و این گروه دارید از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح اهواز چیست؟

میرزایی: امروز فضایی در کشور به دلیل اعمال جنگ اقتصادی ایجاد شد و این گروه امکان احیا خود را پیدا کرده است؛ فعالیت آنها توسط عربستان سعودی با هماهنگی آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی از سر گرفته شد و حمایت می‌شوند.

بی‌بی‌سی هم به‌ عنوان یک تریبون در حال تحکیم پایه‌های گروه در خوزستان هستند و عضوگیری آن آغاز شده است. این گروه از احساسات مردم و مشکلات اقتصادی سوء استفاده می‌کنند. در حال حاضر نیز خانه‌های تیمی تشکیل داده‌اند که بیشتر در خارج از ایران حضور دارند و پایگاه اصلی آنان به‌ مانند گذشته در بصره شکل‌ گرفته است. البته در خفا به فعالیت می‌پردازند و به‌ احتمال‌ زیاد حوادث آتش زدن کنسولگری ایران در بصره نیز با این گروه ارتباط پیدا کند. این گروه با شیرازی به‌ ظاهر آیت‌الله و لندن‌نشین ارتباط دارند و توسط انگلیس هم حمایت می‌شوند. بی‌بی‌سی قبل از این حمله تروریستی به ترویج این گروه می‌پرداخت.

 

این حمله آیا توانست هدف خاصی را محقق کند؟

میرزایی: رو به روی جایگاه مسؤولان برای مردم و خانواده شهدا و ایثارگران صندلی تعبیه‌ شده بود و یک پارک هم در حوالی وجود داشت که اسلحه و مهمات خود را در آن منطقه پنهان می‌کنند و در روز رژه مردم را به رگبار می‌بندند که شیوه کاریشان تقریباً به داعش نزدیک است.

این افراد همانند داعشی‌ها توسط سوء استفاده‌کنندگان از دین و مذهب شستشوی مغزی شدند و علمای ظالم لندن‌نشین که دینشان را فروختند فتواهای مشابه داعش را به گروه تروریستی داده است. در هر صورت این اقدام آنها از منظر نظامی و امنیتی دستاورد خاصی نداشته است.

 

 در این خصوص بفرمایید که اهداف امروز آنها با گذشته تفاوتی دارد؟

میرزایی: این گروه‌های تروریستی به دنبال ایجاد نارضایتی در مردم هستند تا بتوانند شورش‌هایی را تدارک ببینند و در نهایت شهرها را به تصرف خود دربیاورند و در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهند. آنها می‌خواهند هر زمان که در کشور حساسیتی ایجاد شد از این فضا استفاده کرده و خودنمایی می‌کنند. عقبه اصلی آنان در بحرین و امارات است و در عربستان آموزش می‌بینند. در بصره هم لانه کردند چراکه در این شهر آزادانه‌تر می‌توانند فعالیت کنند و بنا دارند این حرکات خود را ادامه دهند که باید ریشه‌کن شوند که خواهند شد و همه نقشه‌های آنان نقش بر آب می‌شود.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی