صادرات و دلالان عامل اصلی افزایش قیمت میوه و تره‌بار/ جولان دلالان در بازار میوه همدان

علیرضا شمس اظهار کرد: افزایش قیمت میوه و تره‌بار در سال جاری پیش از افزایش قیمت‌ها به دلیل سرمازدگی باغ‌ها رخ داد و  التهابات اخیر نیز آن را تشدید کرد.

وی افزود: علت گرانی میوه و تره باره به ویژه سیب زمینی، گوجه‌فرنگی و هویج به صادرات این محصولات به عراق باز می‌گردد که به دلیل کاهش ارزش پول ملی سود بسیار خوبی را نیز برای عوامل دخیل در آن به دنبال دارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان همدان با بیان اینکه ۷۰۰ تومان سه ماه پیش معادل ۲ هزار تومان فعلی است، بیان کرد: همین مسأله باعث کمبود محصولات در بازار شده و بر قیمت آن می‌افزاید.

وی با بیان اینکه هزینه‌های سرباری چون کرایه حمل بار، هزینه کارگری و سبد میوه نیز بر افزایش هزینه‌ها تأثیرگذار است، گفت: سبد میوه نسبت به سه ماه گذشته از ۸۰۰ تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان رسیده که کمیاب نیز هست و بر قیمت میوه موثر است.

شمس افزود: با این وضعیت کارگر ساده‌ای که ماهانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کند اگر بخواهد در سه وعده غذایی نان و سیب زمینی مصرف کند، توان اداره زندگی خود را ندارد.

وی ادامه داد: با کمبود رب گوجه‌فرنگی در بازار مواجهیم و آنچه امروز به فروش می‌رسد، با گوجه‌فرنگی گران امروز تولید نشده است بنابراین قیمت کالاهای جدید افزایش چشم گیری دارد.

دبیر جامعه اسلامی اصناف و بازار همدان خاطرنشان کرد: لازم است اتاق اصناف، اتحادیه بنکداران مواد غذایی و میوه و تره‌بار فروش با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، تلاش و همکاری بیشتری به عمل آورند تا بتوانند بازار را مدیریت کند.

 لزوم اعمال نظارت سختگیرانه در بازار میوه

وی در ادامه با بیان اینکه برخی دیگر از عوامل گرانی میوه و تره‌بار را می‌توان با نظارت دقیق‌تر برطرف کرد، ادامه داد: در همدان واسطه و دلال سودجو به وفور وجود دارد که در بازار اخلال ایجاد می‌کنند.

شمس با اشاره به اینکه هیچ یک از این دلالان شناخته شده نیستند و مالیاتی نیز پرداخت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: این افراد به راحتی در قیمت میوه‌ها به ویژه میوه‌های ممتاز چون موز، گوجه‌فرنگی و حتی هویج تأثیر می‌گذارند.

وی در تشریح راهکارهایی برای کاهش هزینه‌ها بیان کرد: ابتدا باید از صادرات محصولات تا زمانی که بازار داخل تأمین شود و قیمت به یک حد متعادل برسد، جلوگیری شود.

واسطه‌ها در بازار جولان می‌دهند

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان با تأکید بر اینکه واسطه‌ها در بازار همدان بسیار فعال هستند، گفت: خرده‌فروش میوه و تره‌بار از ساعت ۵ تا ۲۲ مشغول به کار است و طبیعی است به چند ساعت استراحت نیاز دارد، زمانی که او در حال استراحت است، واسطه‌گر بامداد به میدان میوه و تره‌بار مراجعه کرده و به خرید محصولی که کمتر در بازار باشد می‌پردازد و هر آنچه موجود است را خریداری می‌کند.

وی افزود: وقتی خرده‌فروش صبح زود به میدان بار مراجعه می‌کند محصول کمیاب در اختیار عمده‌فروش نیست، زیرا واسطه آن را خریداری کرده و حتی چند دست چرخیده است، همین مسأله باعث افزایش قیمت حداقل ۲۰۰ تومان به ازای هر یک‌هزار تومان می‌شود.

شمس با تأکید بر اینکه با این واسطه‌ها باید برخورد کرد، ادامه داد: اتاق اصناف با همکاری اتحادیه فاکتورهای یکپارچه تعریف کند که بنگاه فروشنده با فاکتور خود محصولاتش را به فروش برساند و مسؤولیت نیز بر عهده بنگاه عمده‌فروش است.

وی با اشاره به اینکه باید خرید و فروش میوه در میدان بار شفاف صورت گیرد، خاطرنشان کرد: میوه به طور مستقیم در اختیار خرده‌فروش قرار بگیرد و از خرید واسطه‌ها جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی