انباشت ضایعات سفال و سراميك در جوار رودخانه قوری‌چای/ شهرداری لالجین دست به کار شود

سیدعادل عربی با اشاره به انتقال نخاله‌ها و ضایعات سفال و سرامیک به حاشیه شهر لالجین و تلنبار آنها در جوار رودخانه قوری‌چای اظهار کرد: بخشی از سفال و سرامیک شهرک صنعتی بازیافت می‌شود و قسمتی از ضایعات سرامیک کارگاه‌های داخل شهر نیز به همان محل شهرک صنعتی و بخشی نیز به محل سابق و همان جوار رودخانه منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از کارگاه‌ها همکاری کرده و بعضی نیز همکاری نکردند، افزود: شهرک سفال و سرامیک لالجین محل مورد تأییدی برای انباشت ضایعات دارند و نسبت به بازیافت آن اقدام می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: ۳۰ درصد ضایعات واحدهای داخل شهر به محل مناسبی ریخته می‌شود اما ۷۰ درصد همچنان در کنار رودخانه قوری‌چای دفع می‌شوند.

وی ادامه داد: این موضوع در کارگروه پسماند شهرستان بهار نیز بارها مطرح شده است، هرچند کارگاه‌ها باید با همکاری شهرداری ضایعات را به محل مناسبی منتقل کنند.

ایجاد واحد بازیافت ضایعات گچی در لالجین اقدامی اساسی است

وی در خصوص اینکه اکنون چه نخاله‌هایی بازیافت می‌شوند؟ گفت: در حال حاضر ضایعات گچی این نخاله‌ها بازیافت و مابقی ضایعات نیز دفع می‌شوند.

عربی در پاسخ به اینکه آیا دفع این ضایعات مشکلات زیست‌محیطی به همراه ندارد، گفت: در این زمینه مطالعاتی انجام نشده اما ریختن ضایعات در کنار رودخانه خود مشکلاتی ایجاد می‌کند، هرچند سال‌هاست ضایعات ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه تعیین مکان جدید مورد تأیید برای انباشت ضایعات ناشی از فشار محیط زیست بوده است، گفت: یکی از کارهای اساسی که در حال انجام است، با ایجاد واحد بازیافت ضایعات گچی در لالجین کل ضایعات شهر آنجا بازیافت می‌شود.

مدیرکل محیط زیست همدان با تأکید بر اینکه از نظر زیست‌محیطی انباشت ضایعات در جوار رودخانه مشکل‌ساز است، افزود: طرف حساب ما شهرداری، بخشی از مردم و بخشی از کارگاه‌ها هستند، هرچند قسمت زیادی از زمین‌های لالجین نیز اوقافی است و دستگاه‌های متولی نیز به خوبی همکاری نمی‌کنند.

دستگاه‌های متولی اراده‌ای برای دفع ضایعات سرامیک ندارند

وی با بیان اینکه حریم رودخانه باید توسط شرکت آب‌منطقه‌ای آزاد شود، گفت: همه کارها را که ما نمی‌توانیم انجام دهیم، ما مسؤول کارگروه پسماند هستیم اما آنجا نیز مسؤول دارد و در استان نیز پیگیر موضوع هستیم هرچند به سهم خودمان کار کردیم و همه باید همکاری کنند.

عربی با تأکید بر اینکه با ساخت واحد بازیافت نیز مشکل به صورت کامل حل نمی‌شود، افزود: با ایجاد واحد بازیافت، فقط ضایعات گچی قابل بازیافت است اما ضایعات سفال و سرامیک همچنان می‌ماند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما این است که ضایعات کنار رودخانه دفع می‌شود، افزود: هرچند رودخانه فصلی است و آب ندارد اما مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند.

مدیرکل محیط زیست همدان اضافه کرد: موضوع بازیافت ضایعات سفال و سرامیک اقدام خوبی است، اما مشکل اصلی این است که ضایعات در رودخانه تلنبار می‌شود، هرچند شهرداری هم پیمانکار گرفته که ضایعات را به محل مجاز منتقل کند اما برخی کارگاه‌ها همکاری نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری باید با واحدهایی که همکاری ندارند، برخورد کند، افزود: اعتقاد من بر این است که این اراده در دستگاه‌های متولی وجود ندارد، هر چند این موضوع تمام نشدنی است.

مدیرکل محیط زیست همدان تأکید کرد: البته ما آنقدر کارگروه پسماند برگزار خواهیم کرد تا مشکل حل شود، اگر حل نشود ناچاریم خودمان وارد شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی