استفاده بهینه از فضای آموزشی مد نظر باشد/ بهره‌برداری از ۱۳ پروژه در همدان تا آغاز سال تحصیلی

به گزارش عصر همدان سعید شاهرخی ظهر امروز در شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه مهرماه آغاز بهار تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: مسؤولان باید زمینه را برای شروعی دوباره برای دانش‌آموزان فراهم کنند.

وی با بیان اینکه انجام پروژه مهر یکی از اقدامات سازنده برای کیفی‌سازی برنامه‌هاست، افزود: طرح ساماندهی نیروی انسانی و استفاده بهینه از فضای آموزشی مبنای کار در پروژه مهر است.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه شعار امسال «ساماندهی مطلوب با محوریت معلم و دانش‌آموز» است، گفت: در حوزه‌های مختلف کمبودهایی داریم و باید در دستورالعمل‌ها جهادی عمل کنیم.

وی با بیان اینکه منابع باید ساماندهی شود و شرایط را برای بازگشایی مطلوب فراهم کنیم، تصریح کرد: اجرای طرح باید همراه با رضایتمندی معلم و دانش‌آموز باشد و والدین نباید دغدغه عدم دسترسی به کلاس و مدرسه را داشته باشد.

شاهرخی با بیان اینکه در طرح ساماندهی نیروی انسانی رضایت معلمان اولویت دارد، گفت: نباید در انتخاب گزینه‌ها راحت‌ترین گزینه‌ها را برگزینیم و هنر خود را در مدیریت نشان دهیم زیرا نارضایتی تأثیر خود را در آینده نشان خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه باید تنگناها را برطرف کنیم، عنوان کرد: یکی از فلسفه‌های شورای آموزش و پرورش جلب همکاری سایر دستگاه‌ها برای حمایت از برنامه‌های آموزش و پرورش است که از نمونه آن می‌توان به انجام پروژه مهر با همکاری دستگاه‌های مختلف اشاره کرد.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان در ادامه خطاب به نماینده شهرداری همدان گفت: شهرداری همدان و شهرستان‌ها باید با آموزش و پرورش همکاری لازم را داشته باشند چراکه همدان همانند نگینی درخشان است و باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری باید در خصوص انجام پروژه مهر از جمله خط‌کشی معابر و ساماندهی فضای نزدیک مدارس توجه لازم را داشته باشند، بیان کرد: نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی باید با شهرداری و آموزش و پرورش همکاری لازم را داشته باشند و در این زمینه مصوباتی را لحاظ کنند.

شاهرخی با اظهار گلایه از نبود نماینده سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان در جلسه خاطرنشان کرد: نماینده سازمان مدیریت عضو همیشه غایب است و من نیز در مورد این غیبت توضیح می‌خواهم چراکه باید در خصوص بودجه‌های آموزش و پرورش تعجیل کند.

در ادامه فرزاد تیموری  با بیان اینکه امسال در هفته دولت چهار پروژه افتتاح شد، اظهار کرد: مدرسه خیری اخوان و سالن ورزشی عیدالرحیم از جمله این پروژه‌ها بود.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد ریال افتتاح و به بهره‌برداری رسید، افزود: ۱۳ پروژه دیگر تا آغاز سال تحصیلی با  مجموع ۱۱۳ کلاس درس افتتاح و به بهر‌ه‌برداری می‌رسد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان مدرسه خیری موسی‌خانی و خان باقی را از جمله پروژه‌ها یاد کرد و گفت: در هفته دولت امسال ۶ پروژه کلنگ‌زنی شد که از جمله آن می‌توان به مدرسه بنیاد مصلی‌نژاد با ۱۲ کلاس درس و مدرسه اخوان با ۶ کلاس عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی با بیان اینکه چهار مدرسه از طریق بنیاد برکت تا پایان سال تأمین اعتبار می‌شود، یادآور شد: بیشترین نیاز در دیزج و شهرک بهشتی است که با افتتاح مدرسه بخشی از نیازها تأمین می‌شود.

تیموری با اشاره به اینکه بخشی از تعمیرات مدارس از طریق طرح هجرت بازسازی شد، عنوان کرد: بسیاری از تجهیزات به چرخه آموزش و پرورش بازگشت و در این زمینه قریب به ۲ میلیارد تومان تجهیزات خریداری شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که مدارس با آن دست به گریبان هستند مربوط به ایزگام و نشتی آب از سقف کلاس‌ها است، افزود: سهمیه قیر رایگان در حال تحویل است و ۶۰ هزار متر مربع هفته آینده در بین مدارس توزیع می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه سیستم گرمایشی مناطق ۱۹ گانه بررسی شده و به در صورت مشکل به هر منطقه اعلام شده که مشکل را قبل از شروع فصل سرما به ما گوشزد کنند، عنوان کرد: امید است امسال همانند سال گذشته بتوانیم خدمات مطلوبی را به مدارس و دانش‌آموزان ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه قیر رایگان برای آسفالت مدارس در حال پیگیری است.

 

کمبود نیروی متخصص، مشكل مدارس همدان/ تفاوتی در توزیع امکانات مدارس قائل نيستيم

علی‌اصغر ناظری‌پور ظهر امروز در این شورا اظهار کرد: سخنانی در خصوص بازنشستگی ۲۷۰ هزار نفر در آموزش و پرورش، ایجاد نگرانی کرده است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش با شیوه جدید یک سیاست‌گذاری به ویژه در جذب نیرو لحاظ کرده که با مشکل مواجه نشویم.

معاون سیاسی ـ اجتماعی فرماندار همدان در خصوص به کارگیری معاونت‌های پرورشی در مدارس نیز گفت: در مقطعی شاید به دلیل برخی حساسیت‌ها، بحث حذف معاونت پرورشی مطرح بود اما با وجود آسیب‌های اجتماعی و لزوم ایجاد ارتباط و گفت‌و‌گوهای موثر با دانش‌آموزان این مهم ضروری است.

وی بیان کرد: نباید به دلیل کمبود نیرو و تجهیزات و یا پایین بودن تعداد دانش‌آموزان مدرسه‌ای در همدان منحل شود.

ناظری‌پور به تلاش مسؤولان در نوسازی مدارس طی تابستان و احداث پروژه‌ها در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: از حدود ۴۳ میلیارد تومان اعتبار در این حوزه باید در نوسازی، تعمیر و تجهیز مدارس استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه کمبود نیروی متخصص گریبانگیر مدارس است، تصریح کرد: برای حل این مشکل باید چاره‌ای اندیشید و به این منظور کمیته‌ای بین نواحی یک و ۲ آموزش و پرورش برای بررسی مسائل کارشناسی و ساماندهی نیروها شکل گرفته است.

معاون سیاسی ـ اجتماعی فرماندار همدان با بیان اینکه تفاوتی در توزیع تجهیزات و امکانات بین مدارس مرکزی و حاشیه شهر در همدان نیست، ادامه داد: مدارس حاشیه شهر و روستاها باید بیش از مدارس مرکزی مورد توجه مسؤولان قرار گیرد و در توزیع نیرو و تجهیزات نیز از سهم یکسانی برخوردار باشند.

معاونت پرورشی مدارس حذف نمی‌شود

 محمد باب‌الحوائجی با اشاره به مصوبات جلسه گذشته شورا، اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌ها در حوزه آموزش و پرورش، تخصیص معاون پرورشی به مدارس بود.

وی با بیان اینکه مقرر شد در مدارس دارای ۱۵۱ دانش‌آموز به بالا یک معاون پرورشی حضور داشته باشد گفت: در این موضوع  اولویت با مدارس پرجمعیت است و در صورتی که کمبود نیرو در این حوزه باشد به مدارس کم‌جمعیت برای دو تا سه مدرسه یک معاون پروشی اختصاص می‌یابد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ همدان بیان کرد: بحث تدریس معاون و مدیران از دیگر دغدغه‌هاست، با تخفیف تکلیف بر این است در دروسی که منجر به حق‌التدریس می‌شود، معاون و مدیران مکلف به تدریس شوند که در بخش آقایان این اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه شانتاژهایی از سوی برخی علیه دولت و وزارت آموزش و پرورش می‌شد مبنی بر اینکه آموزش و پرورش و وزارتخانه قصد حذف معاونت پرورشی را دارد، افزود: این موضوع صحت ندارد زیرا معاونت پرورشی در مدارس فعال خواهد بود.

باب‌الحوائجی با اشاره به پروژه‌های در دست احداث از سوی نوسازی مدارس، تصریح کرد: پروژه‌های مدرسه موسی‌خانی و خان‌باغی در دست است که مدرسه خان‌باغی با پیشرفت خوبی در حال انجام است؛ انتظار می‌رود یک هفته قبل از بازگشایی مدارس این پروژه‌ها تحویل شود.

وی در ادامه به اجرای پروژه مهر در همدان اشاره کرد و ادامه داد: زنگ بازگشایی مدارس همدان امسال در ناحیه ۲ و هنرستان علاقبندیان به صدا درمی‌آید؛ مهمترین برنامه سالانه آموزش و پرورش و وزارتخانه پروژه مهر است که نقش مهمی در ایجاد و گسترش عدالت اجتماعی دارد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ همدان خاطرنشان کرد: واگذاری فضاهای آزاد در جورقان و کوی خضر از دیگر مصوبات در جلسه گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه مشغله در حوزه معاونت آموزش در استان به دلیل استقرار پایه دوازدهم زیاد بود، یادآور شد: نیروهای متوسطه که امتیاز پایین جدول هستند تجارب خوبی در حوزه ابتدایی دارند و ابتکاراتی را در این حوزه داشته و کیفیت آموزشی را بهبود بخشیده است؛ تعداد کمی از افراد هر طور با آنها رفتار می‌شود با سیستم خود درگیر هستند.

باب‌الحوائجی با اشاره به برگزاری جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها در ۳۱ شهریورماه، اظهار کرد: زنگ بازگشایی مدارس نیز اول مهرماه خواهد بود و با توجه به ساماندهی نیروها کلاس خالی در اول مهرماه نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه توزیع امکانات و تجهیزات باید بین مدارس یکسان باشد، گفت: باید اینکه توزیع امکانات و تجهیزات در مدارس سمپاد و شاهد نیز امکانات همچون مدارس دیگر باشد؛ مدارس سمپاد و شاهد با وجود امکانات بیشتر انتظارات را در کنکور و المپیادها برآورده نکردند و نتایج خوبی کسب نشده است.

دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش ناحیه یک همدان نیز اظهار کرد: در بحث پروژه مهر در ناحیه یک آموزش و پرورش همدان اقدامات خوبی صورت گرفته است.

نظری با تأکید بر اینکه با تنگنای مالی شدید قرار داریم و در آموزش و پرورش ناحیه یک همدان با بحران مواجهیم، گفت: برای بازگشایی مدارس به ۴۰۰ دستگاه میز و نیمکت، ۲۰۰ دستگاه صندلی دسته‌دار ۷۰ دستگاه میز معلم و ۷۰ دستگاه صندلی معلم نیاز داریم.

وی با تأکید بر اینکه در ساماندهی نیروی انسانی ۶۷۳ آموزگار برای عوامل اجرایی و کلاس‌ها در اختیار داریم، بیان کرد: با احتساب عوامل اجرایی ۲۷۰ نفر نیرو در حوزه ابتدایی ناحیه یک کمبود نیرو داریم که قرار شده ۱۸۰ نفر توسط نیروهای متوسطه و ۹۰ نفر نیز توسط نیروهای منتقلی تأمین می‌شود.

دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش ناحیه یک همدان افزود: ضرورت حضور معاونت آموزشی در دوره ابتدایی بیشتر احساس می‌شود که متأسفانه در مدارس اتفاقی نیافتد دست‌اندرکاران دست به کار نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه گفته شد مشکل تأمین معاون پرورشی مدارس حل شده است، تصریح کرد: این مشکل به قیمت اینکه از سرجمع معاونت‌ها کم شده حل شده است، در حقیقت موازنه برقرار نشده است.

نظری نبود نیروی جایگزین در دوره ابتدایی را یکی از مشکلات برشمرد و ادامه داد: تعداد زیادی از همکاران دچار بیماری‌های شدید جسمی و روحی از قبیل ام اس، انواع سرطان‌ها و نارسایی‌های شدید قلبی در دوره ابتدایی حضور دارند که علاوه بر مشکلات عملکردی تأثیرات روحی و روانی بر سایر همکاران نیز دارند.

وی با بیان اینکه ۱۸۰ نفر از نیروها که قرار است برای جبران کمبود نیرو از دوره متوسطه به ابتدایی بیایند تخصص و تعهد و انگیزه کافی برای حضور در این دوره را ندارند، خاطرنشان کرد: بکارگیری این نیروها در فرآیند آموزش اختلال ایجاد می‌کند؛ عمق فاجعه چند سال آینده در دوره متوسطه نمایان می‌شود.

سرانه مدارس همدان کافی نیست/ پروژه‌های آموزشی زودتر از مهرماه تحویل داده شود

مصطفی خزاعی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که باید در آموزش و پرورش به آن توجه شود ساماندهی نیروی انسانی است، اظهار کرد: زمانی که دستور ساماندهی ارسال شد عملاً یک فشار بر عوامل اجرایی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی آموزش و پرورش مربوط به آموزش ضمن خدمت معلمان است، افزود: این آموزش برای کتاب‌های جدیدالتاسیس از حضوری به مجازی تبدیل شده است و این در حالی است که کتاب‌های پایه دوازدهم در حال حاضر نیامده و آموزش معلمان در این زمینه خود به نوعی ایجاد مسئله می‌کند.

مشاور استاندار همدان در امور آموزشی و فرهنگی با بیان اینکه این مشکل را می‌توانیم با برگزاری کارگروه‌های مختلف حل کنیم، یادآور شد: متأسفانه سرانه مدارس معمولاً پرداخت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه برای مدارس شبانه‌روزی مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود، گفت: این رقم برای ۳ هزار و ۶۰۰ واحد آموزشی ۷۰۰ میلیون تومان است که خود می‌تواند یک مشکل است.

خزاعی با بیان اینکه ناکافی بودن سرانه مدارس سبب می‌شود مدیر برای جبران کمبود این هزینه را از خانواده بگیرد، عنوان کرد: یکی از مشکلات دیگر در حوزه آموزش مربوط پروژه‌هایی است که باید اول مهرماه تحویل داده شوند.

وی گفت: امید است این مدارس یک ماه زودتر تحویل آموزش و پرورش داده شود تا دانش‌آموزان هر چه زودتر ساماندهی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی