گرانی مسکن و چراهای بی‌پاسخ!/ «کلید شکسته تدبیر» قفل را باز نکرد

به گزارش عصر همدان، مسکن یکی از دغدغه‌هایی است که همواره برای جامعه ایرانی به ویژه قشر متوسط به پایین حائز اهمیت بوده است و برخورداری از آن بزرگترین آرزوی این بخش از جامعه است. سال‌ها تلاش یک خانواده به این نقطه ختم می‌شود که که بتوانند یک مسکن برای خود تهیه کنند و به نوعی آرامش خاطر بیابند. خانم‌هایی که نقش بسیاری در مدیریت اقتصاد خانواده و درآمد مرد خانه دارند اگر بتوانند خانواده را صاحب یک منزل کنند از ارج بسیاری برخوردار خواهند شد و به عنوان الگو و نمونه مطرح می‌شوند. پس‌انداز کردن برای تهیه یک مبلغ پایه که بتوان با توسل به تسهیلات بانکی یک مسکن را تهیه کرد سال‌ها هدف یک خانواده است. هدفی که هر ساله دورتر می‌شود و هرچه می‌گذرد خانواده باید تلاش بیشتر همراه با صرفه جویی بهینه‌تر و کاراتر را به خرج دهد تا به این هدف دست یابد. اما امروز بیش از گذشته التهاب بازار مسکن باعث ایجاد چالش ذهنی برای مردم شده است. سال‌ها تحمل بدهکاری و پرداخت ماهیانه اقساط تسهیلات بانکی نتیجه خانه‌دار شدنی بود که امروز دیگر به سادگی امکان‌پذیر نیست. یافتن دلایل این اتفاق و البته ارائه راهکاری برای آن همواره تازه است و یک سوژه همیشگی برای مطبوعات به حساب می‌آید. شاید بتوان ساعت‌ها درباره گرانی مسکن سخن گفت و نظرات اقتصادی و سیاسی بسیاری ارائه داد اما هنوز نقاط کوری وجود دارد که شاید بهترین پاسخ برای آن را امیر خجسته، نماینده مردم همدان در خانه ملت در گفت‌وگو با فارس که در ادامه خواهید خواند، ارائه داد: «واقعا نمی‌دانیم دلیل این گرانی چیست و چه کسانی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند؟ دولت که اعلام می‌کند در این کار دخالتی ندارد و دستگاه‌های نظارتی نیز کنترل و نظارت را فراموش کردند».

امروز پرسش‌های مختلفی در سطح جامعه وجود دارد و خلأ یک پاسخ دقیق و صادقانه از سوی مسؤولانی که شاید شعار صداقت بدهند اما در عمل خبری از صداقت در رفتار و کردار آنها نیست، باعث شده که مردم  پاسخ‌هایی ارائه دهند که برای تأمین آرامش و آسایش جامعه چندان مطلوب نیست و نتایج خوبی دربرندارد. سخنان وزرا و رئیس جمهور نیز در مجلس شورای اسلامی و حتی استیضاح وزرا نیز در این حوزه کارساز نبوده است و باری از افکار مردم و چالش‌های ذهنی آن نکاسته و نگرانی از آینده همچنان ادامه دارد.

همه تلاش می‌کنند برای آینده آلترناتیو‌های اقتصادی ذخیره کنند تا در روز مبادا به آنها توسل جویند، در بازار مسکن این نگرانی کاملا مشهود است، هجوم برای خرید مسکن در حالی اتفاق افتاده است که فروشنده‌ای در میدان حاضر نیست و هر روز از تعداد آنها کاسته می‌شود و خریداران  تلاش بیشتری را برای خرید به خرج می‌دهند.

پیشی گرفتن متقاضیان خرید از متقاضیان فروش مسکن

عضو هیأت رئیسه اتحادیه مشاوران املاک همدان در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: میزان تعداد معاملات ثبت شده در خرید و فروش ملک نشان می‌دهد که هنوز از رونق در بازار خبری نیست.

شهرام رحیم‌بخش با بیان اینکه در فضای عمومی بازار مسکن همدان با وجود تلاطم قیمت‌ها شاهد رونق به معنای اقتصادی نبودیم، افزود: میزان معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد اما در مقایسه به سال‌های ۸۴، ۸۵ یا ۹۰ هنوز رونق به بازار بازنگشته است.

وی با اشاره به اینکه از نظر حجمی میزان معاملات خرید و فروش املاک از ابتدای سال تا کنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: از نظر ارزشی نیز رشد ۲۴ درصد معاملات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردیم.

این کارشناس بازار املاک با بیان اینکه قیمت مسکن در همدان ۳۳ درصد افزایش یافته، ادامه داد: در بخش اجاره بها نیز از ابتدای سال جاری تا کنون نسبت به مشابه سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: رشد قیمت‌ها هم در بخش خرید و فروش و هم در بخش اجاره بها در مناطق متوسط به بالای شهر شدت بیشتری داشته و حتی می‌توان آن را سرسام آور خواند.

افزایش قیمت‌ مسکن منطقی است

رحیم‌بخش با بیان اینکه بخش کمی از افزایش قیمت‌ها حباب است، گفت: وقتی قیمت نهاده‌های ساختمانی را بررسی می‌کنیم، خواهیم دید که این افزایش قیمت دور از ذهن و غیر واقعی نیست.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان خرید املاک افزایش یافته، اما فایل‌های فروش اندک است، اظهار کرد: تا پایان سال تعداد معاملات مسکن کاهش خواهد یافت اما قیمت حتی با افزایش نیز روبه‌رو می‌شود.

عضو هیأت رئیسه اتحادیه مشاوران املاک همدان با بیان اینکه فروش املاک از نظر فروشندگان منطقی نیست، افزود: این نگرانی برای فروشندگان وجود دارد که پس از فروش ملک خود نتوانند ملکی مشابه آنچه داشتند در بازار برای خرید پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه بسیار کاهش یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر برخی از افراد که نقدینگی دارند، به دنبال خرید ملک هستند اما با انتخاب‌های زیادی روبه‌رو نیستند.

رحیم‌بخش تأکید کرد: مصرف‌کنندگان واقعی که به دنبال خرید هستند بهتر است نسبت به خرید اقدام کنند و البته بدانند که کار بسیار دشواری در پیش دارند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی خریداران بر روی ساختمان‌های نوساز و یا چند سال ساخت تمرکز ندارند، ادامه داد: امروز خریداران مسکن به دنبال تهیه یک ملک هستند تا بیش از این قدرت خرید خود را از دست ندادند.

سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی باید احداث شود

عضو هیأت رئیسه  اتحادیه مشاوران املاک همدان خاطرنشان کرد: کارشناسان دولت بر این عقیده هستند برای آنکه فاصله عرضه و تقاضا بیش از این افزایش نیابد، باید سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شود.

وی گفت: اما وقتی آمار پنج سال گذشته را بررسی می‌کنیم مشاهد می‌شود که سالانه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است در حالی که باید ۶ میلیون واحد ساختمانی احداث می‌شد.

رحیم‌بخش اظهار کرد: جبران عقب‌افتادگی گذشته حداقل به ۱۰ سال زمان با روند فعلی نیاز دارد ک باعث شده توازنی در عرضه و تقاضا مسکن برهم بخورد.

وی با بیان اینکه البته این واقعیت نیز وجود دارد که بسیاری از واحدهای ساخته شده خالی است، افزود: این مسئله به دو عامل بازمی‌گردد اول آنکه سازنده شرایط خریداران و نیاز مصرف کنند در آن منطقه را رعایت نکرده و امروز بدون متقاضی است و دوم آنکه املاک لوکسی هستند که تنها متقاضیان خاص خود را دارند و بر اساس نیاز بازار ساخته نشده است.

عضو هیأت رئیسه اتحادیه مشاوران املاک همدان تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین تقاضای ملک در همدان به آپارتمان‌های متوسط به پایین معطوف است که بین ۶۰ تا ۷۵ متر مربع مساحت دارند اما برخی از سازنده‌ها این موارد را رعایت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از سال ۹۲ تا کنون در کل کشور و همدان شاهد کاهش صدور پروانه ساخت بودیم و به همین دلیل تعداد خانه‌های احتکار شده زیاد نیست اما وجود دارد و بخشی از آن به تلاطم بازار بر می‌گردد.

رحیم‌بخش با اشاره به اینکه پنج ماه است که درگیر التهاب و تلاطم بازار در همدان و شهرهای بزرگ هستیم، تصریح کرد: همین مسئله به احتکار واحدهای مسکونی نیز شدت می‌بخشد.

فروشندگان پشیمان می‌شوند

وی با بیان اینکه شکایت‌هایی که به اتحادیه ارجاع می‌شود مربوط به پشیمانی فروشنده است، ادامه داد: در قراردادهای امروز نیز فسخ قرارداد بسیار دشوار است و باید موارد قانونی آن رعایت شود.

عضو هیأت رئیسه اتحادیه مشاوران املاک همدان خاطرنشان کرد: اگر دولت طرح بازسازی بافت فرسوده و تسهیلات تعریف شده را اجرا کند می‌تواند به کاهش بازار التهاب مسکن کمک کند که البته موانعی دارد که باید برطرف شود.

وی گفت: البته امیدواریم این طرح به سرنوشت طرح جامع مسکن دچار نشود به مرحله عمل برسد.

نمی‌دانیم افراد و عوامل افزایش قیمت‌ها چه کسانی هستند!

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: سوء تدبیر و سوء مدیریت باعث ایجاد التهاب و افزایش سرسام‌آور قیمت  مسکن در سطح کشور به ویژه در همدان شده است.

 

نظارت تعطیل است

امیر خجسته با بیان اینکه مشخص نیست که قیمت کالاهای مختلف از اقلام خوراکی گرفته تا نهاده‌های ساختمانی با چه ساز و کاری افزایش یافته است، افزود: دولت اعلام می‌کند که در این کار دخالتی ندارد و دستگاه نظارتی نیز هیچ گونه نظارتی را اعمال نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ما نمی‌دانیم که چه کسانی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، تصریح کرد: وظیفه وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های نظارتی است که در این حوزه ورود کنند و کنترل و نظارت لازم را اعمال کند و اجازه ندهد نقدینگی جامعه که  یک‌هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است وارد بازارهای کاذب شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این میزان نقدینگی در دست تنها ۲۵ درصد جامعه است، ادامه داد: دولت باید با برنامه‌ریزی صحیح این نقدینگی‌ها را به سمت تولید  سوق دهد تا اشتغال نیز ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: این سیل نقدینگی وارد هر بستر شود آن را ویران می‌کند همانطور که در بازار ارز و سکه این اتفاق افتاد.

خجسته با بیان اینکه این نقدینگی در حال وارد شدن به بازار مسکن است، گفت: این در حالی است که نسل جوان و آینده ما نیاز دارد با تأمین مسکن و ازدواج به زندگی خود امیدوار شود.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی به همراه معاون خود در کمیسیون عمران مجلس حاضر شد و مسائل مختلف مطرح شد که برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است.

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت با بیان اینکه همدان برای توسعه شهر فضای لازم را ندارد، تصریح کرد: با آغاز رینگ سومی شهری بخشی از زمین‌ها آزاد می‌شوند که با این اتفاق زمین برای احداث ساختمان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و می‌تواند به کاهش التهاب‌ها کمک کند.

 

احتکار ساختمان یکی ازد لایل گرانی است

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل گرانی احتکار آپارتمان توسط برخی از افراد سودجو است، ادامه داد: قرار است که طرحی به مجلس ارائه شود که با شفاف‌سازی برای واحدهای خالی مالیاتی در نظر گرفته شود.

نمی‌دانیم آیا مسؤولان دولتی و ارگان‌های نظارتی می‌دانند که این روزها در مشاوران املاک چه اتفاقی می‌افتد و یا خیر؟! آیا خبر ندارند فرآیند خرید و فروش‌ها و قیمت‌گذاری منطقی نیست؟!

وقتی به یک واحد صنفی مشاور املاک مراجعه کنیم و خواهان قیمت‌گذاری بر روی ملک خود شویم بیشتر با این پاسخ روبه‌رو خواهیم شد که هر چه فروشنده بگوید در فایل مشاور املاک ثبت خواهد شد. آیا بستر لازم برای سپردن تعیین قیمت در بازار و یا توسل به فرآیند عرضه و تقاضا وجود دارد؟

بدون تردید کاهش عرضه با توجه به کاهش چشمگیر ساخت و ساز و صدور پروانه‌های ساختمانی، افزایش ناگهانی قیمت را نوید می‌داد اما هیچ فردی به آن توجه نکرد. شاید رکود بازار باعث شده باشد که التهاب امروز به تأخیر افتد، اما برنامه‌ریزان باید تدبیر می‌کردند، که نکردند و «چرا….» سوالی است که باید پرسیده می‌شد و نشد، باید پاسخ داده می‌شد و نشد.

 اما در حال حاضر کمترین کاری که مسؤولان دولتی می‌توانند برای آرامش جامعه انجام دهند، توضیح صادقانه برای مردم است، مردمی که همواره در برهه‌های سخت به نفع کشور و نظام به میدان آمدند. اما چرا به این مسأله توجه نمی‌شود؟! ما هم به مانند نماینده محترم مجلس که دلیل و عوامل گرانی را نمی‌دانست، نمی‌دانیم.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی