سایت اداری خالی از اداره/ بناهایی که بی‌مهابا بالا می‌رود

به گزارش عصر همدان، راستش دیگر دلمان نمی‌خواهد از پروژه‌ای که ۹ سال است چشم همه به پا گرفتن آن است، بنویسیم، بیش از چندین گزارش از تکمیل سانت به سانت این پروژه در رسانه‌ها منتشر شده که اگر اهتمام مسؤولان برای به نتیجه رسیدن این پروژه نیز حداقل سانت به سانت بود، قطعاً اکنون این پروژه قد علم کرده بود.

سایت اداری فامنین؛ پروژه‌ای است که شاید اگر روال اداری نداشت، اکنون به سرانجام رسیده بود اما امان از اینکه هنوز درگیر مصوبه‌ها، کمیسیون ماده ۵ و پیگیری‌های گاه و بی‌گاه است و تنها در حد پرونده‌ای باقی مانده است.

مطرح شدن یک پروژه زمانی شیرین خواهد بود که بعد از کلنگ‌زنی عملیات اجرایی آن آغاز شود و طبق زمانبندی بدون وقفه به نتیجه برسد، اما این پروژه هنوز در گیرودار امور اداری، مصوبه و کمیسیون مانده و پیشرفتی ندارد.

سایت اداری فامنین، یکی از این پروژه‌های طولانی است، پروژه‌ای که ۹ سال از تصویب طرح آن می‌گذرد، پروژه نیمه‌کاره‌ای که طرح آن باید بار دیگر کمیسیون ماده ۵ را ببیند تا طرح آن هم مالکان و هم بخش دولتی را راضی کند.

این پروژه که چندین سال درگیر تفکیک اراضی بخش خصوصی و دولتی، تأمین اعتبار و انتخاب پیمانکار بود، سال گذشته با انجام این تفکیک بخشی از اعتبار آن تأمین شد، اما وقتی مالکان از اختصاص بخش زیادی از اراضی این زمین به فضای سبز اظهار گله‌مندی کردند، مجدد باید در کمیسیون ماده ۵ بررسی شود که مشخص نیست، چه زمانی این کمیسیون تشکیل و پروژه تعیین تکلیف می‌شود.

اما جالب اینکه تعلل در اجرای سایت اداری باعث شده، برخی ادارات ساخت و ساز ساختمان‌های اداری و مسکونی خود را در فامنین شروع می‌کنند و کاری هم با سایت اداری ندارند.

اینکه سایت اداری فضای کافی برای همه ادارات را ندارد، درست؛ اما وقتی اداراتی چون شبکه بهداشت فامنین، جهاد کشاورزی، فنی و حرفه‌ای، آب و فاضلاب شهری و آب‌منطقه‌ای اقدام به ساخت ساختمان اداره خود کنند، دیگر ساخت سایت اداری معنایی ندارد.

همه اداراتی که ساختمان خود را در سال‌های تعلل سایت اداری ساخته‌اند، از ادارات و شرکت‌های خدمات‌رسانی هستند که تمرکز آنها در سایت به نفع مردم بود، اما اکنون آنها بدون توجه به وجود سایت ساختمان خود را ساخته‌اند.

این روزها بنیاد مسکن نیز یکی از اداراتی است که با خرید زمین به دنبال احداث ساختمانی است که با پیگیری از مسؤولان مرتبط هر یک به نوعی از این طرح سخن گفتند که جالب است، یکی از نبود مجوز این زمین سخن می‌گوید، دیگری از مسکونی بودن زمین صحبت می‌کند و یکی دیگر این پروژه را به نفع مردم و روستاییان عنوان می‌کند.

همچنین تغییر کاربری زمین موجود بنیاد مسکن، با اصلاحات سایت اداری در ماده ۵ همزمان انجام خواهد شد و تأثیری در اجرای زودتر پروژه ندارد.

اگر مانع ساخت ساختمان بنیاد مسکن شویم ممکن است اعتبار به شهر دیگری برود

فرماندار فامنین در گفت‌وگو با فارس در خصوص ساخت ساختمان بنیاد مسکن در خارج از سایت اداری اظهار کرد: اگر مانع ساخت ساختمان بنیاد مسکن شویم ممکن است اعتبار به شهر دیگری برود.

سید مجید شماعی در خصوص چرایی عدم ساخت و ساز بنیاد مسکن در خارج از سایت افزود: سایت اداری ۱۲ قطعه زمین دارد و همه ادا‌رات در آن جا نمی شوند بنابراین نباید مانع اعتباری که برای این ساختمان اختصاص یافته شویم.

وی با بیان اینکه سایت اداری متقاضی خاص خود را دارد، گفت: هرچند فعلا سایت هم مصوبه نگرفته و مردم نسبت به فضای سبز سایت در طرح ایراد دارند و باید مجدد در کمیسیون ماده ۵ بررسی شود.

فرماندار فامنین سایت اداری فامنین منتظر اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ است، افزود: کار سایت اداری از نظر ما تمام شده بود اما مردم اعتراضی داشتند که قرار شد مجدد در کمیسیون ماده ۵ مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن به علت مراجعات زیادی که دارد باید ساختمانی در دسترس داشته باشد، گفت: زمینی که اکنون به بنیاد مسکن اختصاص یافته، برای روستاییان که بیشترین مراجعه‌کننده آن هستند، مناسب است.

شماعی در خصوص زمان بهره‌برداری از ساختمان فرمانداری نیز گفت: کار ساختمان فرمانداری هم طبق گفته پیمانکار ۲۲ بهمن تمام می‌شود.

 زمین بنیاد مسکن فامنین کاربری اداری ندارد/ کمیسیون ماده ۵ بررسی می‌کند

مدیرکل کل دفتر فنی استانداری همدان نیز در مورد ساخت ساختمان بنیاد مسکن در فامنین اظهار کرد: زمین بنیاد مسکن در فامنین کاربری اداری ندارد و باید در کمیسیون ماده ۵ مورد بررسی قرار گیرد.

کیوان کاظمی مستقیم بیان کرد: این پروژه از سوی راه و شهرسازی دنبال می‌شود و با توجه به اینکه هنوز کاربری اداری ندارد، هنوز مجوز ساخت از سوی شهرداری صادر نشده است.

وی ادامه داد: کار سایت هم در حال اتمام بود که مردم با اعتراض به نوع طرح موجب شدند که این پروژه مجدد در کمیسیون ماده ۵ مورد ارزیابی قرار گیرد.

مشکلی برای ورود بنیاد مسکن به سایت نداریم

شهردار فامنین نیز گفت: زمین محل ساخت ساختمان بنیاد مسکن متعلق به بنیاد است و این زمین خارج از سایت اداری است.

اسماعیل سلیمی با بیان اینکه سایت اداری هم گنجایش همه ادارات را ندارد، بیان کرد: ما مشکلی برای ورود بنیاد به سایت نداریم اما هنوز مشکل سایت حل نشده است.

وی با بیان اینکه کارهای سایت اداری در راه و شهرسازی پیگیری می‌شود، افزود: سایت اداری هم باید به همراه زمین بنیاد مسکن در کمیسیون ماده ۵ بررسی شده و مصوبه بگیرد.

ساخت و ساز بنیاد مسکن در زمین مدنظر مسکونی خواهد بود

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان نیز در این خصوص به فارس گفت: زمینی که بنیاد مسکن برای ساخت مدنظر دارد، قرار است مسکونی باشد و ساختمان مدنظر اداری نخواهد بود.

حسن ظفری در پاسخ به اینکه اگر بنیاد مسکن به دنبال ساخت ساختمان اداری است چرا منتظر احداث آن در سایت نمی‌ماند، گفت: از یک سال گذشته برای ساخت آن در سایت اداری پیگیر شده‌ایم اما چون تاکنون سایت به نتیجه نرسیده، مجبور شدیم در فضای دیگری اقدام کنیم.

بنیاد مسکن ساختمان خود را خارج از سایت اداری نسازد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز در این خصوص با بیان اینکه بنیاد مسکن به جای اینکه خود همه را هدایت به ساخت و ساز در سایت اداری کند، خود نیز خارج از این فضا اقدام می‌کند، اظهار کرد: باید مسؤولان شهرستان و استان در این زمینه ورود کرده و مانع از ساخت و ساز ساختمان ادارات در خارج از سایت اداری شوند.

امیر خجسته با تأکید بر اینکه بنده نیز پیگیر این موضوع خواهم بود، افزود: تاکنون چندین بار از این پروژه بازدید کرده‌ام و تأکیداتی هم بر هر چه زود به سرانجام رسیدن آن داشتم اما پیگیری جدی‌تر را باید مسؤولان شهرستان و استان داشته باشند.

وی تمرکز ادارات در سایت اداری فامنین را اتفاق مبارکی دانست و گفت: همه ادارات برای پا گرفتن چنین اتفاقی همکاری کنند و از ساخت و ساز در خارج از سایت اداری خودداری کنند.

ساخت خانه سازمانی برای ادارات ممنوع است

اما در اینجا دو مورد مطرح است یکی اینکه اگر بنیاد مسکن قصد احداث ساختمان اداری را دارد چرا در سایت اداری این بنا را نمی‌سازند و اگر بنایی غیر اداری است، طبق «ضوابط مالی بودجه ۹۱ تاکید شده است، علاوه بر ممنوعیت موضوع ماده ۲۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، احداث، خرید و یا اجاره ساختمان‌های جدید اداری توسط دستگاه‌های اجرایی و دارندگان ردیف (به استثنای موارد تغییر سطح تقسیمات کشوری و نیز در مورد تجمیع بدون بار مالی جدید ساختمان‌های اداری موجود و تمرکززدایی و خروج از کلان شهرها بدون بار مالی جدید و تبدیل به احسن نمودن بدون بار مالی جدید) ممنوع است».

در این خصوص رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان نیز ضمن تأکید بر اینکه در حال حاضر ممنوعیت ساخت و ساز املاک برای ادارات ممنوع است، اظهار کرد: کار به این صورت است که آنهایی هم دارند نیز باید واگذار کرده و به فروش برسانند.

صیدایی بیان کرد: نه تنها ساخت خانه‌های سازمانی انجام نمی‌گیرد بلکه ادارات و سازمان‌هایی که دارای خانه‌های سازمانی هستند، بر اساس قانون بایستی به مزایده گذاشته و به فروش برسد و از تملک دستگاه اداری خارج شود.

وی با بیان اینکه ساخت خانه سازمانی برای ادارات ممنوع است، اضافه کرد: دولت باید در این زمینه کمال صرفه‌جویی را داشته باشد و اگر اطلاعاتی از ساخت و ساز ادارات داشته باشیم، حتما پیگیری می‌کنیم.

اجازه ساخت و سازهای جدید برای ادارات وجود ندارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار همدان نیز در این خصوص گفته است: با توجه به اینکه اجازه ساخت و سازهای جدید برای ادارات وجود ندارد، نیاز دستگاه‌های فاقد مکان باید از طریق ساختمان‌های موجود بر‌طرف شود.

رضا قیاسی گفت: دستگاه‌ها باید ساختمان‌های مازاد خود را به وزارتخانه‌های مربوطه اعلام کنند و دولت با بررسی در کمیسیون لوایح، حق فروش و یا اجازه استفاده به سایر دستگاه‌ها را صادر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راهکارهای برطرف سازی نیاز ساختمان اداری دستگاه‌هایی که در مکان‌های استیجاری هستند، مزایده خانه‌های سازمانی و املاک مازاد مسکن و شهرسازی است.

به گزارش فارس؛ در این گزارش ممکن است تناقضاتی در مقایسه صحبت‌های افراد وجود داشته باشد اما همه این موارد زمانی به نتیجه می‌رسد که سایت اداری عملیات اجرایی خود را آغاز کند و ادارات نیز ساخت و ساز املاک خود را در این سایت انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی