«دهکده سفال» در لالجین ساخته می‌شود/ رنگ و لعاب با ارز ارزان عرضه شود/ بسته‌بندی سفال ضعیف است

محمدعلی پورمختار به تشریح وضعیت شهر جهانی سفال پرداخت و اظهار کرد: جلسات متعددی با سازمان برنامه بودجه و میراث فرهنگی انجام شده تا طرح جامعی از شهر جهانی سفال تهیه شود که بنابراین مقدمات کار نیز فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در آخرین جلسه‌ای که در سازمان برنامه و بودجه داشتیم، تصمیمات خوبی گرفته شد؛ افزود: مقرر شد دو دانشگاه بوعلی‌سینا و دانشگاه صنعتی در نحوه تولید و طراحی سفال ورود داشته باشند که بودجه لازم را نیز سازمان برنامه و بودجه خواهد پرداخت.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی از ایجاد «دهکده سفال» در لالجین خبر داد و گفت: «دهکده سفال» توسط بخش خصوصی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه «دهکده سفال» نگاه جدیدی از نظر معماری با شکل و شمایل قدیمی است، گفت: با توجه به اینکه کارگاه قدیمی سفال در لالجین وجود دارد و نباید اجازه داد، معماری کارگاه‌های سفال قدیمی به فراموشی سپرده شود، بر این اساس برای لزوم احیای کارگاه‌ها، ۴۰۰ کارگاه در طراحی «دهکده سفال» با شکل قدیمی و فروشگاه‌های مختلف همراه با مراکز اقامتی و تفریحی دیده شده است.

پورمختار با بیان اینکه احداث یک مجتمع گردشگری، تفریحی و اقامتی در ورودی شهر لالجین نیز مدنظر است، گفت: طراحی این مجتمع را بخش خصوصی انجام داده، مصوبات آن اخذ شده و تغییر کاربری‌ها در حال انجام است و قرار است بانک‌ها نیز برای احداث و سرمایه‌گذاری ورود کنند.

وی در ادامه با اشاره به تأمین گاز که زیرساخت‌های مختلفی همچون تولید را تقویت می‌کند، بیان کرد: تأمین گاز یکی از مطالبات تولیدکنندگان بود که اکنون این دغدغه حل شده است.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با بیان اینکه عمده کارگاه‌ها در منازل است، افزود: با توجه به اینکه قیمت گاز خانگی با تجاری متفاوت است و قرار بود گاز کارگاه‌ها تجاری محاسبه شود که این مشکل نیز با رایزنی حل شد و محاسبه قیمت گاز به صورت خانگی شد.

وی در خصوص حمایت از فعالان و هنرمندان سفال به ویژه در بیمه نیز گفت: این موضوع مصوب شده و در حال هماهنگی است، به ویژه اینکه کارگاه‌های دارای بیش از پنج کارگر، مشمول این حمایت نمی‌شدند که قرار شد اینها هم حمایت شوند و تشویقی دریافت کنند.

پورمختار بیان کرد: لالجین شهر جهانی سفال در سال ۲۰۱۸ نیز پذیرای مهمانان خواهد بود که مقدمات آن انجام می‌شود و امیدواریم با تأمین بودجه که از سوی استانداری به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌شود، حدود ۲۰ میلیارد تومان اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه بسته‌بندی سفال ضعیف است، افزود: در حال حاضر سفال به شیوه سنتی بسته‌بندی می‌شود اما مقرر شد، سازمان برنامه و بودجه نیز حمایت جدی را از کسی که تجهیزات می‌آورد، داشته باشد.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس ضمن تأکید بر اینکه باید تولیدکنندگان را برای ارزش افزوده بالای کالای خود مجاب کرد، گفت: بسیاری از کالاهایی که از خارج کشور وارد می‌شود، در بسته‌بندی شکیل و مطمئن است که این مسئله باید با همکاری بخش خصوصی حل شود و در سازمان برنامه و بودجه نیز از تسهیلات و تبصره‌های ارزان قیمت در اختیار قرار گیرد.

وی در خصوص موضوع افزایش هزینه تولیدکنندگان نیز گفت: به تبع اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد و افزایش قیمت ارز رخ داد، هزینه تولید سفال در لالجین نیز افزایش یافته و بازار نیز قیمت‌ها را بالا برده است.

پورمختار با بیان اینکه بخشی از رنگ و لعاب از خارج وارد می‌شود و با افزایش نرخ ارز تهیه رنگ و لعاب برای تولیدکنندگان نیز سخت شده است، گفت: در سازمان برنامه و بودجه نیز قرار شد به وزارت صنعت، معدن، تجارت گفته شود که این مواد اولیه مشمول ارز گران قیمت نشود.

وی تصریح کرد: موضوع تولید مواد اولیه باید جدی‌تر پیگیری شود، در این زمینه باید دانشگاه‌ها وارد شوند، به طوری که دانشگاه‌ها قرار شد در کوتاه مدت در امر تولید لعاب و رنگ بومی اقدام جدی داشته باشند تا هزینه اضافی تحمیل نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی