تولید برخی محصولات لبنی توجیه ندارد/ افزایش ۴ برابری قیمت ظروف بسته‌بندی

محمود رشادی اظهار کرد: کارخانجات لبنی استان همدان در شرایط فعلی با گرانی‌های بیش از حد مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند به طوری که تولید بعضی از محصولات توجیه ندارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت همه عوامل و مواد اولیه تولید در انتهای سال ۹۶ به مراتب کمتر از قیمت‌های امروز بود، افزود: به عنوان مثال شیرخام با تعریف استاندارد بین ۱۱۰۰ تا ۱۴۵۰ تومان بود و امروز ۲۰۵۰ تومان شیر خام و با هر کیفیتی خریداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان انواع فرآورده‌های لبنی پاستوریزه همدان بیان کرد: ظروف بسته‌بندی با مواد پتروشیمی داخلی با توجه به تنوع سایز و وزن که قیمت‌های مختلفی دارند حداقل تا چهار برابر افزایش قیمت داشته‌اند و به همین ترتیب این موضوع در هزینه‌های انرژی، حمل و نقل، حقوق و دستمزد تاثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: اما همین کارخانجات با توجه به وضعیت اقتصادی اقشار اکثریتی جامعه نمی‌توانند چندان تغییری در افزایش قیمت‌ها اعمال کنند.

رشادی اظهار کرد: در این میان متاسفانه خرید تضمینی شیرخام  و تبدیل به شیر خشک یکی از اسباب گرانی بیش از حد شیر خام این ماده اولیه خط تولید شده و قانون خرید تضمینی برای جلوگیری از زیان کشاورز در تولید ماده اولیه استراتژیک است.

وی بیان کرد: خرید تضمینی شیرخام در چنین شرایطی نه تنها همسو با اجرای قانون مربوطه نیست بلکه کارخانجات تولید انواع فرآورده‌های لبنی را نشانه رفته تا از دسترسی به شیرخام محروم و به تعطیلی بکشانند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان انواع فرآورده‌های لبنی پاستوریزه همدان افزود: ضرورت دارد تا بلافاصله خرید تضمینی شیرخام متوقف شود تا به کارخانه‌ها برسد و تولید  دچار رکود نشود.

وی با اشاره به اینکه حتی لازم است با واردات شیر خشک با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی جبران کمبود شود، تاکید کرد: کارخانجات لبنی و سایر کارخانجاتی که از ظروف بسته بندی با مواد اولیه پترشیمی استفاده می‌کنند قادر نیستند با  قیمت‌های ارز آزاد مواد پتروشیمی تولیدی را خریداری کرده و با قیمت بازار پسند داخلی ارایه کنند.

رشادی عنوان کرد: قیمت این مواد باید برای کارخانجات لبنی به گونه‌ای تنظیم شود تا اثر آن در قیمت تمام شده فراورده‌ها فاحش نباشد.

وی افزود: سایر هزینه‌های افزایش یافته تحمیل به این تولید از جمله حقوق و دستمزد، حمل و نقل، برق، حامل‌های انرژی و موارد دیگر نیز در سرنوشت این واحدها موثرند که عبور از همه آنها کاری بس دشوار است چه بسا که واحد را به تعطیلی بکشانند، چنانچه در سال‌های اخیر شاهد تعطیلی سه واحد بسیار خوب در سطح استان بوده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی