تعطیلی موقت یک واحد تولیدی در همدان/ برندسازی چرم در حال انجام است/ ۳۰ واحد تولیدی در تملک بانک‌ها

به گزارش عصر همدان، کیوان گردان امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک به مناسبت ۱۷ مردادماه روز خبرنگار و ۲۱ مردادماه روز حمایت از صنایع کوچک اظهار کرد: در حال حاضر در استان همدان ۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی صنعتی، یک منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد و شهرک فناوری در مجموع شامل ۲۹ لکه صنعتی می‌شود، گفت: برای این میزان زمین ۱۷۴ مگاوات برق تأمین شده و ۵۱۴ لیتر بر ثانیه آب در اختیار گذاشته شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه ۹۳۸ واحد صنفی و تولیدی در همدان فعال و در حال بهره‌برداری هستند، افزود: واحدهای تولیدی از سه دستگاه اجرایی صنایع و معادن، کشاورزی و میراث فرهنگی دارای مجوز هستند و از هر سه حوزه اقتصادی پذیرای نواحی صنعتی هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۹ تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی وجود دارد و دو تصفیه‌خانه نیز در حال طراحی است، گفت: استان همدان به لحاظ ضوابط زیست‌محیطی و تصفیه فاضلاب‌های صنعتی جزو مجموعه‌های ممتاز است و تا شهرکی به تعداد واحد مناسب نرسد، نیاز به تصفیه‌خانه نیست‌.

گردان با تأکید بر اینکه اگر شهرکی فاقد تصفیه‌خانه است، به خاطر این است که به میزان دبی لازم نرسیده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد واحدهای تولیدی به سیستم تصفیه مجهز شده‌اند و هشت مورد ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک‌ها فعال است.

وی با بیان اینکه مساحت فضای سبز شهرک‌های صنعتی ۸۸ هکتار است که ۱۸۱ کیلومتر اجرای آبیاری قطره‌ای شده است، گفت: در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب میزان آلایندگی در حدی است که پساب ناشی از تصفیه مصرف در حد آبیاری فضای سبز شده و با استاندارد محیط زیست همخوانی دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه تصفیه فاضلاب در شهرک صنعتی بوعلی و ویان هم اجرا شده است، افزود: این مسئله با توجه به حساسیتی که برای آب وجود داشت، صورت گرفت و این دو پروژه جزو یک‌هزار پروژه کشور است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر در نواحی صنعتی اشتغال ایجاد شده است، گفت: تاکنون یک‌هزار و ۹۸۵ قرارداد با سرمایه‌گذاران منعقد شده که برخی در حال ساخت است، برخی را به دنبال خلع ید هستیم و با برخی از سرمایه‌گذاران نیز قرارداد بسته شده است.

گردان در خصوص خوشه‌های صنعتی نیز با بیان اینکه ۴۲ خوشه صنعتی شناسایی شده که مطالعه ۱۸ مورد آنها انجام شده است، گفت: برای ۱۱ مورد امکان سنجی شده و چهار خوشه صنعتی سفال، لاستیک رزن، مبل ملایر و پوشاک روستای کردآباد در حال طی فرایند توسعه هستند.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته فرآیند توسعه خوشه مبل و منبت ملایر آغاز شده است، افزود: مبل و منبت از ظرفیت‌های ملی ماست و در تویسرکان و نهاوند نیز بیش از ۳ هزار خوشه خرد در خانه‌ها و روستاها داریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان از راه‌اندازی خوشه کشمش ملایر از ابتدای امسال خبر داد و گفت: حمایت از خوشه‌های صنعتی در حال انجام است و فرایند توسعه‌ای خوشه چرم همدان نیز دنبال می‌شود که در خوشه‌ها همدان جزو استان‌های ممتاز است.

وی با بیان اینکه مباحث توسعه بازارها را دنبال می‌کنیم، بیان کرد: امسال که بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، یکی از مواردی که باید حمایت شود، اینکه مردم بدانند چه کالاهایی در استان تولید می‌شود.

رایزنی با بانک‌ها برای اعطای وام به صنایع کوچک

گردان از برپایی نمایشگاه‌های کالای ایرانی در پاییز امسال خبر داد و گفت: این نمایشگاه توسط صنایع کوچک برگزار می‌شود تا همگان از کیفیت کالاهای ایرانی اطلاع پیدا کنند.

وی از رایزنی با بانک‌ها برای اعطای وام به صنایع کوچک خبر داد و گفت: اعطای تسهیلات با نرخ ۱۵ درصد باعث می‌شود که منابع مالی ارزان برای تولیدکننده فراهم شود و مردم نیز کالای با کیفیتی را بخرند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان در ادامه در خصوص افزایش نرخ ارز بیان کرد: با توجه به اینکه با نرخ کنونی ارز واردات توجیهی نخواهد داشت، بنابراین طبق ضوابط و شرایط جدی واردات کالا به شکل گذشته نخواهد بود به طوری که واردکننده ابتدا باید به دفاتر تخصصی صنایع مراجعه کرده و اگر کالای وارداتی برای کشور ضرورت داشت، به میزان نیاز ارز اختصاص می‌یابد.

وی یادآور شد: برخی از اقتصاددانان معتقدند اگر نرخ ارز در این قیمت حفظ شود، بخش بیشتری از بیکاری کشور طی سه سال آینده حل خواهد شد زیرا دیگر واردات توجیهی ندارد و تولید افزایش خواهد یافت.

گردان با بیان اینکه صنعت کشور ما بر اساس صنایع کوچک بوده و در آسیای شرقی نیز موتور محرکه اقتصاد صنایع کوچک است، افزود: در حال حاضر ۳۰ مورد واحد تولیدی در تملک بانک‌ها است و شرکت شهرک‌ها به لحاظ حمایت از توسعه زیرساخت‌ها رتبه اول را دارد.

وی طبق اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری استان همدان به لحاظ کاهش رتبه سوم دانست و گفت: امیدواریم با کاهش واردات وضعیت تولید داخلی بهبود یافته و افزایش نرخ ارز برای تولید باب خیر است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با بیان اینکه برندسازی در استان همدان شخصی است، گفت: هیچ سازمانی در مورد برندسازی وارد نشده ولی ما برای پوشاک کردآباد و شهرستان رزن برند ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه برندسازی در چرم نیز در حال انجام است، افزود: خوشه کشمش نیز باید برند داشته باشد و به زودی فرایند آن آغاز می‌شود، این در حالی است که واحدهای کشمش بالای ۵۰ درصد فعال هستند و فعالیت آنها نیز فصلی است و ۵۰ الی ۶۰ واحد برند داریم.

گردان یکی از برنامه‌های شرکت شهرک‌ها را حساس‌سازی نسبت به خوشه‌های صنعتی دانست و افزود: آموزش نیز برای خوشه‌ها انجام می‌شود تا بتوانیم توان تولیدی استان را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه طی پنج ماه گذشته سرمایه‌گذار خارجی جذب نشده است، افزود: همدان به لحاظ جذب سرمایه‌گذار خارجی استان ضعیفی بوده اما دید نافذ استاندار باعث شده طی پنج سال اخیر این سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر یک‌هزار واحد فعال در حوزه استان همدان فعال شده است، افزود: در حال حاضر در تأمین چوب و مواد اولیه مبل و منبت مشکل داریم، به طوری که برای خرید چوب ابتدا باید ثبت سفارش صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه صنعت چرم باید مورد حمایت قرار گیرد که توسعه زیادی در بردارد، افزود: طرح ملی پوشاک تفاهم‌نامه ملی است که در حال انجام است و تسهیلات با نرخ پایین در بانک‌کشاورزی انجام شده و دنبال می‌شود.

گردان با اشاره به اینکه در پنج ماه اخیر تاکنون در شهرک‌های صنعتی یک واحد دچار تعطیلی موقت شده است، افزود: تعطیلی این واحد نیز به علت نبود مواد اولیه است هر چند عمده تعطیلی‌ها نیز به گذشته برمی‌گردد.

وی در پایان از برپایی بزرگترین نمایشگاه توانمندی صنعتی در تهران خبر داد و گفت: این نمایشگاه شنبه ۲۱ تا ۲۳ مردادماه در مصلی تهران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی