۳۱۵ گونه گیاهی در همدان وجود دارد/ ۲۲ گونه مختص همدان

به گزارش عصر همدان، اسفندیار خزایی امروز در جشنواره ملی روز جنگلبان و پاسداشت خاطره شهید مصطفی صدرزاده اظهار کرد: امروز شعار سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری مشارکت مردم است و مشارکت مردم بدون در نظر گرفتن بسیج و بسیجیان ممکن نیست.

وی افزود: بعد از انقلاب به سبب اهمیت ویژه منابع طبیعی حفاظت از این عرصه‌ها به جهادگران واگذار شد و بخشی از بدنه جهاد سازندگی اداره کل منابع طبیعی را تشکیل داد که زیرمجموعه جهاد کشارزی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد عرصه‌های کشور را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، ادامه داد: اگر زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی را جمع کنید می‌بینید که جهاد کشاورزی مدیریت بخش بزرگی از وظایف سرزمینی و تامین منابع غذایی کشور را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه در دنیا ۱۳ اقلیم داریم که از این تعداد ۱۱ اقلیم در ایران است عنوان کرد: آنچه در اروپا فسیل است در جنگل‌های هیرکانی ما به صورت زنده وجود دارد و پنج ناحیه رویشی در ایران وجود دارد و در این پنج ناحیه برابر کل تنوع زیستی اروپا گونه گیاهی وجود دارد.

خزایی گفت: استان همدان که در دو ناحیه رویشی واقع شده ۳۱۵ گونه گیاهی دارویی، خوراکی، صنعتی و معطر دارد که ۲۲ گونه مختص استان است.

وی با بیان اینکه مادر بخش کشاورزی و صنعت، بخش منابع طبیعی است که با تولید اکسیژن و حفظ خاک امکان توسعه را فراهم می‌آورد، گفت: اگر خاک نباشد آب هم نخواهیم داشت چنانکه اکثر روستاها در حوزه آبخیز واقع شده و مرتع در کنار آن است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تصریح کرد: هرچه در زیست‌بوم‌های ما هست بیهوده آفریده نشده و اگر اینها نباشند هیچ زیستی وجود نخواهد داشت چنانکه اگر جنگل‌ها از بین بروند موجودات زنده نیم ساعت زنده خواهند ماند.

 وی خاطرنشان کرد: استفاده درست از سرزمین طبیعی است اما تخریب سرزمین و نعماتی که خداوند برای زیست موجودات آفریده معنا ندارد چنانکه حضرت علی(ع) در نامه‌ای به جناب مالک گویی شیوه‌نامه منابع طبیعی را نوشته و می‌گوید ای مالک نکند زمینی را به صورت قطاع و تیول واگذار و مردم را ناامید شوند.

خزایی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با تاکید بر برخورد با زمین‌خواری حتی تبدیل زمین به باغی زیبا در صورتی که از انفال خارج شود را خطر سرزمینی دانستند، اظهار کرد: رسوبات لایه‌های رویی زمین که طی میلیون‌ها سال تولید شده و ما بر روی آن زندگی می‌کنیم بسیار ارزشمند است.

وی گفت: استفاده از آب لایه‌های زمین شناختی برای تولید غذا بسیار خطرناک است که اگر آبخوان‌های ما تهی از آب شد و خاک فشرده شد و لایه‌ها روی هم قرار گرفت هزاران سال نیاز دارد تا دوباره امکان احیا پیدا کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به رتبه همدان در ادوار تاریخ به عنوان شهر تولید گیاهان دارویی در کنار ری و بغداد متذکر شد: جهاد کشاورزی در این زمینه اقداماتی از قبیل کشت‌های حفاظتی، کشت نشایی، آبیاری قطره‌ای و تحت فشار را در دستور کار قرار داده و این‌ها نتیجه خواهد داد.

وی افزود: اگر پوشش گیاهی و پایه گیاهی ما از دست رود دیگر نمی‌توانیم گونه گیاهی که منطقه را ترک کرده احیا کنیم.

خزایی با بیان این که بسیاری از گونه‌های گیاهی برای هضم غذا و درمان بیماری دام ضرورت دارد، افزود: ۲۰ درصد داروهای کشور منبع گیاهی دارد و همچنین تخریب و از بین بردن و آتش زدن این پوشش گیاهی منجر به لطمه به دام و در نتیجه مشکلات تامین منابع غذایی می‌شود.

در این آیین که با حضور معاون فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) برگزار شد جمعی از جنگلبانان و نیروهای حفاظت از اراضی منابع طبیعی مورد تجلیل قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی