«شهر آفتاب» در سايه!/ «پرشين ياقوت» در انتظار درخشش

به گزارش عصر همدان، یاقوت را سنگی افسانه‌ای و معجزه‌آسا می‌دانند، در افسانه‌ها آمده استفاده از این سنگ باعث می‌شود دارنده آن در چشم مردم باهیبت و شکوه جلوه‌گر شود و وجود آن باعث رونق کسب و درآمد گردد.

شاید به همین دلیل بود که وقتی سرمایه‌گذارانی شروع به اجرای پروژه بزرگی در دامنه الوند بر فراز منطقه توریستی گردشگری حیدره کردند تا مجموعه‌ای بزرگ برای نمایش و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی راه‌اندازی کنند، نام پرشین یاقوت را برگزیدند. اما تا به امروز رویای هیبت و رونق کسب و کار محقق نشده و از سنگ افسانه‌ای یاقوت معجزه‌ای دیده نشده است.

دیرزمانی از آغاز عملیات اجرایی این پروژه گذشته است به طوری که بسیاری از افراد، دقیقاً نمی‌توانند به تاریخ آن اشاره کنند و کلمه حدوداً پیشوند همه اظهارنظر آن‌هاست.

جستجوها نشان می‌دهد عملیات اجرایی مجتمع تفریحی و توریستی پرشین یاقوت در «شهر آفتاب» در منطقه حیدره از سال ۸۷ آغاز شده و امروز پس از گذشت ۱۰ سال به نتیجه نرسیده است.

از بیانات مسؤولان و سرمایه‌گذاران چنین بر می‌آید که مجتمع عظیمی قرار است در همدان شکل بگیرد؛ می‌تواند بیش از ۵ هزار شغل ایجاد کند.

ایجاد هتل پنج ستاره، رستوران، مرکز آموزش تراش سنگ‌های قیمتی، کارگاه‌های تولید صنایع دستی، فروشگاه و بازارچه فروش صنایع‌دستی از جمله مواردی است که از قول مدیران شرکت پرشین یاقوت و مسؤولان در رسانه‌ها درج شده است.

چندان قدرت تصور بالا و رویاپردازی نیاز نیست تا بتوان ابعاد گسترده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این پروژه را پس از اتمام، درک کرد و به چشم دید. اما متأسفانه این رویاهای شیرین هنوز ظهور و بروز نیافته و بر روی کاغذ یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری همدان به حساب می‌آید که می‌تواند سهم بالایی از تجارت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را عاید پایتخت تاریخ و تمدن ایران کند.

پس از دوران طولانی رکود و البته رخوت در این پروژه به نظر می‌رسد که امروز تغییر و تحولاتی در مجموعه سهام داران شرکت پرشین یاقوت رخ داده که می‌تواند این خمودگی را برطرف و دست یافتن به رویاها را ملموس‌تر کند.

با این وجود چه سهامداران جدید، سهامداران قدیم و مدیران و مسؤولان دولتی ترجیح می‌دهند با احتیاط از آینده پروژه سخن بگویند و فرصت بیشتری برای اظهار نظر قطعی طلب کنند.

 خوش‌بینی‌ها تقویت شده است

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: توقف پروژه پرشین یاقوت به دلیل تغییر و تحولات در سهام داران پروژه بود و بخش دولتی در آن دخیل نبوده است و حتی  با جدیت اتمام آن را دنبال می‌کند.

رزیتا ناصرالمعمار افزود: پیگیری‌های سهامداران باعث ایجاد خوش‌بینی شده است تا این پروژه به اتمام برسد.

وی تصریح کرد: با گذر از وضعیت فعلی و به ثمر رساندن تغییر و تحولات می‌توان واضح‌تر درباره این پروژه و تأثیرات آن را بررسی کرد.

گشایش‌هایی در راه است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: مجوزهای این پروژه را میراث فرهنگی، سازمان صنعت، معدن وتجارت و دانشگاه علمی ـ کاربردی را صادر کردند.

علی مالمیر افزود: چند بار مجموعه سرمایه‌گذار به دنبال راه اندازی کار بودند که موفق نشدند اما در هفته‌های گذشته با تغییراتی که در سهامداران در حال تحقق است به نظر می‌رسد گشایش‌های جدیدی در راه است.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی خواستار اصلاحاتی در پروژه شده است، تصریح کرد: با تعیین تکلیف و تغییر سهامداران امیدوار هستیم که این پروژه به سرانجام برسد.

نه تنها متولیان میراث فرهنگی، بلکه دیگر سازمان‌های دولتی نیز نمی‌توانند اظهار نظر قطعی درباره آینده این پروژه و البته حتی وضعیت فعلی آن ارائه دهند. با این وجود پس از پیگیری‌های فراوان موفق شدیم که با یکی از سهامداران جدید ارتباط برقرار کرده و اندکی از وضعیت پروژه و تغییر و تحولاتی که دولتیان به آن دل بستند، آگاهی پیدا کنیم.

تعدد آرا و اندیشه چالش اصلی پرشین یاقوت

یکی از سرمایه‌گذار جدید پروژه گردشگری پرشین یاقوت در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در سال جاری مذاکره سرمایه‌گذاران قدیم با گروه سرمایه‌گذاران جدید آغاز شده و هنوز سهام این شرکت واگذار نشده است.

گلزاری با بیان اینکه تنها یک قرارداد اولیه بین سهامداران پیشین و گروه سرمایه‌گذاران جدید منعقد شده، افزود: شرکت بدهی‌های متنوعی به پیمانکاران، اداره کل امور مالیاتی، بیمه و بانک دارد که باید این بدهی‌ها تعیین تکلیف شود  تا بتوان در نهایت کار را  آغاز کرد.

وی ادامه داد: ۱۱ نفر سهامدار در این پروژه حضور داشتند که هر کدام نظر و اندیشه‌ای جداگانه داشتند که در نتیجه با سوء مدیریت‌ پیش آمده پروژه تا کنون معطل مانده است.

این سرمایه‌گذار خاطرنشان کرد: ما توان این را داریم که سرمایه‌گذاران جدید را جذب کنیم و با ایجاد یک مدیریت واحد پروژه را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه یک مدیریت واحد را در پیش گرفتیم، اظهار کرد: در این راه به کمک مسؤولان و همراهی آنان نیاز داریم که در عمل رخ دهد و حمایت از تولید ملی به منصه ظهور برسد.

به نظر می‌رسد کاری جز صبر نمی‌توان انجام داد تا آینده پرشین یاقوت را دید و به این فهم رسید که آیا این رویاهای بزرگ جامه عمل می‌پوشاند و یا خیر؟!

===============

گزارش از سولماز عنایتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی