رصد طولانی‌ترین خسوف قرن در مرکز اخترشناسی همدان

به گزارش عصر همدان، سعید خوشبخت ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طولانی‌ترین خسوف قرن و قرار گرفتن مریخ در نزدیک‌ترین وضعیت آن با زمین، دو رویداد نجومی کم نظیر در مردادماه خواهد بود، اظهار کرد: علاقمندان به رخدادهای آسمان می‌توانند پایان هفته از پنجم تا ششم مردادماه این رویداد نجومی را همزمان در مرکز اخترشناسی «ابن صلاح همدانی» رصد کنند.

وی با بیان اینکه این ماه گرفتگی به دلیل طولانی بودن قابل توجه است، گفت: نکته قابل توجه این ماه گرفتگی گستردگی آن است چراکه افراد سراسر جهان قادر به مشاهده این پدیده خواهند بود.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان بیان کرد: ماه گرفتگی کامل از ساعت ۲۴ پنجم مردادماه تا ساعت ۱:۴۳ دقیقه بامداد ششم مردادماه رخ خواهد داد؛ رصدخانه و مرکز اخترشناسی شهر همدان در مجتمع علمی و تفریحی صدف پذیرای علاقمندان خواهد بود.

وی به علاقمندان به رویدادهای آسمانی توصیه کرد برای مشاهده این پدیده به رصدخانه‌ها و مراکز دارای  تلسکوپ مراجعه کنند و افزود: هر چند این پدیده با چشم غیرمسلح و در شهرهای بزرگ نیز قابل مشاهده است اما افرادی که مایل هستند با تاریک شدن ماه، ستاره‌های راه شیری را بهتر ببینند باید خارج از شهرها و به مناطقی بروند که آلودگی نوری وجود ندارد یا کمتر است.

خوشبخت با تأکید بر اینکه برای رصد ماه گرفتگی برنامه‌های مختلف فرهنگی و آموزشی پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: به همین منظور و با هدف آشنایی مردم و عموم علاقمندان با این پدیده حضور علاقمندان بلامانع است.

وی با بیان اینکه اوج این ماه گرفتگی موسوم به «ماه سرخ» در ساعت ۵۱ دقیقه بامداد، زمانی که قمر زمین به رنگ قرمز یا قهوه‌ای پر زرق و برق نمایش داده می‌شود، اتفاق خواهد افتاد، ادامه داد: به گفته کارشناسان، نکته قابل توجه این خسوف این است که در همان روز افراد قادر به مشاهده مریخ نیز خواهند بود چراکه مریخ در این شب به مقابله با خورشید می‌رسد و درخشش آن در آسمان نیز چند برابر خواهد شد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان خاطرنشان کرد: علاقمندان برای رصد این پدیده شگفت‌انگیز می‌توانند با  مرکز اختر شناسی و رصدخانه «ابن صلاح همدانی» تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی