میوه‌های شیرینی که به کام مردم تلخ شد/قیمت‌های لاکچری برای افراد خاص

به گزارش عصر همدان، هلو، شلیل، خیار و گیلاس از میوه‌های تابستانه‌ای است که از اقبال عمومی برخوردار است و هرساله با قیمتی مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما تابستان امسال قیمت این نوع میوه‌ها به کام مردم شیرین نشده و تا کنون چشم‌انتظاری مردم برای ارزان شدن میوه‌های تابستانی بی‌نتیجه بوده و مسیر گرانی میوه‌ها همچنان ادامه دارد.

میوه‌های رنگارنگی که به‌خاطر گرانی قیمت، همه اقشار قدرت نزدیک‌شدن و خرید آن را ندارند، از نمایی دور برای کودکانی که حقوق پدر کارگراشان کفاف خرید آن را نمی‌دهد، دلبری می‌کند. این روزها گویی میوه‌های شیرین و رنگارنگ تابستانی هم فقط به مذاق قشر پولدار جامعه خوش می‌آید.

به بازار سبزه میدان همدان می‌رویم، در این مکان انواع میوه‌ها و سبزیجات مختلف موجود است و از آن‌جا که قیمت اجناس این بازار نسبت به مغازه‌های اطراف شهر ارزان‌تر است بیشتر مردم میوه و سبزیجات مصرفی خود را از این محل تهیه می‌کنند.

گشتی در میوه فروشی‌های بازار سبزه میدان می‌زنم و قیمت میوه‌ها را رصد می‌کنم، بازار شلوغ است و بسیاری از مردم قیمت میوه‌ها را سئوال می‌کنند و از مغازه‌ها عبور می‌کنند تا شاید در قسمت‌های انتهایی بازار میوه‌های مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب‌تر تهیه کنند…

اما گذر از مغازه‌ها هم از قیمت میوه‌های رنگارنگ تابستانی نمی‌کاهد و هنوز گیلاس با کیلویی ۱۵ هزار تومان در راس میوه‌های تابستانی قرار گرفته است.

به سراغ خانمی که با دختر ۵ ساله‌اش برای خرید میوه به این بازار آمده می‌روم، خودم را معرفی می‌کنم و نظر او را درباره قیمت‌ها جویا می‌شوم. مهناز توکلی به خبرنگار ‌تسنیم‌ گفت: امسال قیمت میوه‌ها بی‌رحمانه است و ما قدرت خرید بیش از یک نوع میوه را نداریم.

وی تصریح کرد: وقتی دخترم بوی میوه‌های مختلف تابستانی را استنشاق می‌کند و من نمی‌توانم چند نوع از میوه‌های خواستنی را برایش تهیه کنم، از خودم خجالت می‌کشم.

توکلی افزود: در سال‌های گذشته پس از ۱۰ روز از ورود میوه‌های نوبرانه به بازار قیمت آن کاهش می‌یافت اما متاسفانه امروز ۲۷ روز از تیرماه می‌گذرد و هنوز قیمت هلو و شلیل به قیمتی که به راحتی بتوانیم آن را بخریم نرسیده است.

قیمت میوه‌ها پای میهمان را از خانه‌های‌مان بریده است 

وی تصریح کرد: وقتی برخی اقشار قدرت خرید چندکیلو میوه را هم ندارند، دیگر مردم تمایلی به رفت و آمد و میهمان داری ندارند چراکه احساس می‌کنند با میهمانی رفتن صاحب خانه را به زحمت و هزینه می‌اندازند.

این خانم ابراز کرد: متاسفانه قیمت میوه هم مانند طلا لحظه‌ای شده است و هروز قیمتش با دیروز فرق می‌کند.

توکلی گفت: حالا که ما مردم قشر کم درآمد و آسیب‌پذیر قدرت خرید ماشین، خانه و بسیاری از کالاهای زندگی را نداریم، لااقل باید بتوانیم میوه‌های دلخواه‌مان را که حداقل خواسته‌‌ یک زندگی است با قیمتی مناسب تهیه کنیم.

قیمت حمل‌ونقل وخرید میوه‌ها افزایش یافته است

یک فروشنده میوه در بازار سبزه میدان همدان گفت: افزایش قیمت میوه تقصیر ما نیست و ما هم نسبت به سال گذشته قیمت بیشتری برای خرید میوه و حتی حمل و نقل آن می‌پردازیم.

سلیمانی تصریح کرد: به‌خاطر خساراتی که به باغات همدان و حتی استان‌های همجوار وارد شد، امسال تولید محصولات کاهش یافته و این امر خود باعث گرانی میوه و کاهش عرضه نسبت به سال‌های گذشته شده است.

وی با بیان‌اینکه قیمت فروش میوه وابسته به تقاضای مشتریان است، گفت: هرچه تقاضای مردم برای خرید یک کالا افزایش یابد، به تبع آن قیمت نیز گرانتر می‌شود.

کمبود میوه‌های سردرختی مهم‌ترین عامل گرانی میوه است

رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان گفت: کمبود میوه‌های سردرختی مهم‌ترین عامل گرانی میوه است.

رضا البرزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: امسال میوه‌های سردرختی در ۱۶ استان کشور آسیب دیدند و این خسارت زدگی موجب کمبود محصولات و در نتیجه افزایش قیمت میوه‌های تابستانی شده است.

وی تصریح کرد: علت گرانی میوه‌هایی مانند هندوانه و خربزه نیز کمبود کشت و عدم مدیریت کشت بوده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان افزود: قیمت میوه‌های وارداتی مانند موز و آناناس و انبه نیز با توجه به نوسانات دلار افزایش می‌یابد.

بازرسی‌های روزانه بر قیمت بازار انجام می‌شود

البرزی تصریح کرد: بازرسی‌های روزانه بر بازار میوه اعمال و با گران‌فروشان برخورد قانونی می‌شود.

وی گفت: کشور ایران گسترده است و در همه استان‌ها تولید میوه نداریم بنابراین بخشی از میوه‌های مورد نیاز استان ما از مناطق دیگری وارد استان می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه‌وتره بار همدان با بیان‌اینکه تا سال‌های گذشته همدان یکی از تولیدکنندگان میوه‌های تابستانی بوده است، افزود: متاسفانه امسال بخاطر خساراتی که باغ‌های میوه همدان وارد شد تولیدات میوه این استان به حداقل رسیده است.

البرزی در خصوص کاهش کشت هندوانه و خربزه در استان، تصریح کرد: در سال گذشته هندوانه و خربزه زیادی کشت شد و این امر موجب ارزانی بیش از حد این نوع میوه‌ها شده بود بنابراین امیدواریم مسئولان از این پس برای میزان کشت کشاورزان برنامه‌ریزی کنند تا نه کشاورزان ضربه بخورند و نه مردم.

وی با بیان اینکه قیمت میوه‌ها را با فاکتورهای صادرشده مطابقت می‌دهیم تا گرانفروشی رخ ندهد، گفت: هر فروشنده می‌تواند از ۱۵ الی ۳۵ درصد سود بهره ببرد.

رئیس اتحادیه میوه‌وتره بار همدان به قیمت لیموترش در سطح بازار اشاره کرد و افزود: در حال حاضر قیمت هر کلیو لیموترش بین ۸ هزار تا ۱۰ هزار تومان است و پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصول در فصل آبگیری کاهش یابد.

البرزی به قیمت بالای گیلاس در بازار اشاره کرد و گفت: کمبود این محصول در باغات و افزایش تقاضای مردم برای خرید، موجب افزایش قیمت گیلاس در بازار شده است.‌

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی