دومين «ژئو پارک» ايران در همدان/ «فروچاله‌ها» جاذبه گردشگري مي‌شوند

به گزارش عصر همدان، ظرفیت‌ها و استعدادهای بی‌شمار همدان می‌تواند این شهر را به دومین ژئوپارک ایران پس از جزیره قشم تبدیل کند تا از نعمات خدادادی بی‌نظیرش در حوزه گردشگری بهره وافر ببرد و خط بطلانی بر مشکلات اقتصادی و بیکاری بکشد.

شاید هیچ کس باور نمی‌کرد که اتفاقاتی چون فروچاله‌ها و یا مواد مذاب به سطح زمین نرسیده می‌توانند یک جاذبه توریستی باشد و علاقمندان زئوتوریسم یا زمین گردشگری را به همدان بکشاند. هرچند پدیده‌هایی چون فروچاله‌ها تا امروز به عنوان یک تهدید به حساب می‌آمدند اما به نظر می‌رسد صنعت پویایی چون گردشگری می‌تواند از این تهدیدها یک فرصت بیافریند که به تولید ثروت بیانجامد.

در حال حاضر استان همدان از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور مستعد ایجاد ژئوپارک جهانی شناخته شده و بهتر است فرصت را غنیمت شمرده و در سالی که همه توجه‌ها به پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین معطوف شده گام بزرگی در این راه بردارد.

در حال حاضر سازمان زمین‌شناسی کشور در انتظار حرکت استان همدان است تا اقدامات خود را در این راستا آغاز کند به ویژه اینکه تجربه جزیره قشم نیز در این حوزه وجود دارد و می‌تواند در تسریع امور تأثیر بگذارد.

ژئو پارک همدان فرصتی برای رونق گردشگری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این خصوص اظهار کرد: ژئوپارک همدان در حاشیه کنفرانس سفرای کشورهای خارجی در همدان از سوی رئیس سازمان زمین‌شناسی و معاون وزیر مطرح شد.

علی خاکسار افزود: مطالعاتی در این حوزه انجام شده و با توجه به شرایط همدان و ساختار زمین‌شناسی خاص آن برای تعریف ژئوپارک مطلوب شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه زیبایی‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی و ذخایر معدنی استان بستر ایجاد ژئوپارک را در همدان فراهم کرده، تصریح کرد: با اجرای طرح ژئوپارک در همدان یک ظرفیت مطلوب برای رونق صنعت گردشگری استان ایجاد می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه ژئوپارک ضوابط خاص خود را دارد و کمترین دخل و تصرف در طبیعت باید انجام شود، ادامه داد: روستاها و مناطقی چون گنجنامه زیرساخت لازم را دارند و نیاز به دخل و تصرف نیست.

وی با تأکید براینکه رونق گردشگری عواید بسیاری برای مردم دارد، خاطرنشان کرد: حمل و نقل، اماکن گردشگری، پذیرایی و سوغات می‌تواند رونق یابد و اطراف گنجنامه می‌تواند از آن منتفع شود.

خاکسار با اشاره به اینکه ژئوپارک تنها به صورت کلی مطرح شده است، گفت: برای تحقق این موضوع باید کار مطالعاتی گسترده انجام شود و متولی اصلی آن و  حوزه ‌های وظایفی هر دستگاه مشخص شود.

برای توسعه شعارها را کنار بگذاریم

رئیس هیأت مدیره دهکده گنجنامه نیز اظهار کرد: گردشگری یک بسته است که هرچه کاملتر بوده و از تنوع بالایی برخوردار شود، می‌تواند برای مسافران جذابیت بیشتری داشته باشد.

سعید ترابیان افزود: بسیاری از کشورهای پیشرو در گردشگری دارای بخش‌های مختلفی هستند که تنوع بسیاری ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: همه برای تفریح سفر نمی‌کنند بلکه رویدادهای بسیاری هستند که می‌توانند برای گردشگران جذابیت داشته و آنان را وادار به سفر کنند.

این فعال گردشگری با بیان اینکه برای رونق گردشگری باید شعارها را کنار بگذاریم، ادامه داد: سرمایه‌گذار را نباید رها کرد و باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت آنها نسبت به جذب سرمایه‌ اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: ژئوپارک همدان نیز می‌تواند یک جاذبه گردشگری جدید باشد اما باید به طور کامل و به دور از شعارها اجرا شود.

ترابیان گفت: باید به زیرساخت‌ها از جمله تعریف یک برند معتبر برای گردشگری استان فراهم شود و تنها به امور روبنایی توجه نشود که چند صباحی بگذرد.

وی تأکید کرد: اگر برای سرمایه گذار دلخوشی و انگیزه ایجاد نشود ماندگار نخواهد بود و به منطقه دیگری می‌رود.

پدیده‌های زمین شناختی همدان، فرصتی برای تحقق ژئوپارک

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور تصریح کرد: این سازمان یک بحث جدید در حوزه گردشگری به نام ژئو وریسم یعنی زمین گردشگری در کشور تعریف کرده است.

مرضیه لک افزود: زمین گردشگری یعنی ظرفیت‌های زمین‌شناسی خاص که در کنار ظرفیت‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی یک منطقه ارزش خاصی به آن منطقه می‌دهد که به آن‌ها سایت‌های ژئو توریستی گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی سایت‌های ژئوتوریستی یک منطقه زیاد باشد آن منطقه می‌تواند به ژئو پارک تبدیل شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ابتدا باید یک ژئو پارک را در سطح ملی به ثبت رساند، ادامه داد: وقتی یک ژئو پارک در سطح ملی تعریف شد باید اقدامات استانداردسازی صورت گیرد تا آن را در سطح بین‌المللی نیز به ثبت برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: همدان به دلیل جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و جوامع محلی از یک سو و داشتن ظرفیت‌های خاص زمین شناسی از سوی دیگر می‌تواند به یک ژئو پارک تبدیل شود.

لک با اشاره به اینکه ژئوپارک‌های اشتغال مستقیم و غیر مستقیم می‌آفریند، گفت: ژئو پارک‌ها علاوه بر داشتن همه مزایایی که صنعت گردشگری دارد، می‌توان فارغ التحصیلان زمین‌شناسی را به عنوان راهنمایان تورها به کار گرفت.

وی  با اشاره به اینکه در ایران تا کنون تنها یک ژئو پارک وجود دارد، افزود: در همه سایت‌های ژئو پارک جزیره قشم  استانداردهای لازم رعایت و راه‌هایی مناسب به مناطق خاص زمین شناسی ایجاد شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور تصریح کرد: در سایت‌های جزیره قشم استانداردسازی لازم صورت گرفته و هیچگونه جسم غیر طبیعی مانند پلاستیک استفاده نشده بنابراین ژئوپارک همراه با توسعه پایدار و حفظ محیط زیست است.

وی  ادامه داد: همدان به دلیل داشتن باتولیت الوند یعنی مواد مذابی که میلیون‌ها سال قبل موفق نشدند به روی سطح زمین برسند و گرمای آنان باعث پخته شدن یا دگرگونی سنگ‌های نزدیک به سطح زمین می‌شود، برای زمین‌شناسان بسیار جذاب است.

لک با اینکه غار علیصدر نیز یک پدیده فرسایش رسوب‌شناسی است، خاطرنشان کرد: در کنار این دو پدیده شگفت‌انگیز، کانی‌های بسیار درشتی داریم که در پتماتیک‌ها مشاهده می‌شود و در دنیا کم نظیر هستند.

وی  گفت: مخاطرات زمین‌شناختی استان مانند پدیده‌های فرونشست دشت فامنین نیز از جمله جاذبه‌های زمین‌شناسی استان به حساب می‌آید.

در انتظار همراهی مسؤولان

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور ادامه داد: این پدیده‌ها در استان همدان در کنار سنت‌های مردمی و جاذبه‌های تاریخی یک باب توریستی جدید در همدان تعریف می‎شود که همان ژئوپارک است.

وی  افزود: استاندار همدان از ایده ژئوپارک استقبال و اعلام پشتیبانی کرد و به همین دلیل به دنبال نشست تخصصی با مقام ارشد اجرایی استان همدان هستیم تا بتوانیم ابعاد کار را توضیح دهیم.

لک تأکید کرد: امیدوار هستیم این دیدار هر چه زودتر محقق شود تا بتوانیم تا آبان‌ماه که رویدادهای ۲۰۱۸ انجام می‌شود بخشی از کار را پیش ببریم.

——————————————

گزارش از سولماز عنایتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی