قلیان از اماکن مسقف همدان حذف می شود

به گزارش عصر همدان، جلال الدین امیری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان همدان سومین استان در زمینه مصرف سیگار به شمار می‌آید و متاسفانه این رتبه ناخوشاند هرساله برای ما تکرار می‌شود.

وی از شدت مبارزه با قلیان در اماکن عمومی و مسقف یاد کرد و افزود: پیگیری‌های ما در این زمینه به اندازه ای است که رتبه سوم حذف قلیان از اماکن مسقف را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: عده‌ای بخاطر حذف و ممنوعیت شدید قلیان در مراکز رسمی و اماکن مسقف بر ما خرده گرفتند و از ما گلایه کردند اما مبارزه جدی ما با عرضه و مصرف قلیان همچنان ادامه دارد.

 

گرایش به مواد مخدر صنعتی بیشتر از سنتی است

امیری با بیان اینکه گرایش به مصرف مواد مخدر از سمت سنتی به صنعتی سوق پیدا کرده است، ابراز کرد: این روزها شاهد گرایش بیشتر خانم‌ها به سمت مواد مخدر هستیم.

وی تصریح کرد: یکی از بهترین اقدامات در حوزه بهداشت استقرار روان‌شناسان بهداشتی در مراکز بهداشتی و سلامت بوده است. البته در این مراکز بسته‌های آموزشی و غربالگری نیز به منظور پیشگیری از اعتیاد ارائه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با بیان‌اینکه دو مرکز دی سی آی در همدان و یک مرکز هم در نهاوند وجود دارد، تصریح کرد: از این مراکز به شکل سر زده بازدید می‌کنم و از نزدیک جویای حال این مراکز می‌شوم.

امیری اظهار داشت: معتادان بیمارانی هستند که از جامعه ما آسیب دیدند و هیچ کس از این آسیب مصون نیست، بنابراین ضایع کردن حق آن‌ها می‌تواند مشکلات دیگری را نیز به وجود بیاورد.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: معنی‌دار شدن دفترچه‌های بیمه روستایی و بیمه ایرانیان برای خدمات دندان‌پزشکی از اقدامات خاص این بخش بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: از نظر ارائه خدمات دندان‌پزشکی پیشگیرانه جزو استان‌های نخستی هستیم که وارنیش فلوراید را با پوشش صد در صدی انجام دادیم.

امیری گفت: در گذشته مراکز بهداشتی فقط به گروه خاص مادران باردار و کودکان زیر هفت سال بسته‌های خدماتی را ارائه می کرد اما اکنون در مراکز جامع خدمات سلامت به تمامی گروه های سنی به ویژه میانسالان بسته‌های خدمات بهداشتی و پیشگیرانه ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: در مراکز جامع خدمات سلامت سه سرطان مهم و شایع برای گروه‌های سنی پر خطر و میانسال غربالگری می‌شود تا به این وسیله از مرگ های زود گذر پیشگیری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان از راه‌اندازی سامانه سیب یاد کرد و گفت:۹۵ درصد از جمعیت استان در سامانه سیب ثبت نام شدند اما ۷۱ درصد از آن‌ها حداقل برای یک بار از این خدمات استفاده کرده‌اند.

وی از نوسازی مراکز بهداشتی خبر داد و افزود: وقتی معاونت بهداشتی را پذیرفتم، ۴۵ درصد از مراکز ما آسیب دیده و فرسوده بودند و ۶۳ مرکز در مراکز استیجاری بودند اما با تفاهم‌نامه سه جانبه ای که با استاندار و وزیر بهداشت منعقد کردیم پروژه نوسازی و ساخت ۲۷۰ پروژه بهداشتی را آغاز کردیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان‌اینکه استاندار گفتند اگر در طول یک سال ۵۰ درصد پروژه‌ها را تکمیل کنید از نظر اعتباری کمک می‌کنم، ابراز کرد: ما توانستیم در مدت زمان تعیین شده پروژه‌ها را به پیشرفت برسانیم و در حال حاضر ۲۳۰ پروژه آماده بهره‌برداری است.

امیری با بیان‌اینکه خوشبختانه برای ساخت این پروژه‌های بهداشتی اعتبارات خوبی را جذب کردیم، تصریح کرد: اعتبار نوسازی این پروژه‌ها ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: ۵۴ پروژه بهداشتی را تا پایان تابستان تکمیل و آماده سازی می‌کنیم اما ۵۰ پروژه به خاطر منابع مالی برای ماه‌های آینده باقی می‌ماند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی